Am deschis astăzi pagina Ministerului Sănătății și am rămas fără replică: majoritatea activităților Ministerului de ultima vreme sunt improprii unei autorități publice centrale. Conform Legii cu privire la Guvern Nr.64 din 31.05.1990, una din direcțiile principale ale activității Guvernului este promovarea politicii de stat în domeniul ocrotirii sănătății populației. În baza Legii privind administrația publică centrală de specialitate Nr.98 din 04.05.2012 Ministerul Sănătății are competența să asigure realizarea politicii guvernamentale în acest domeniu și regulamentul cum să faci aceasta este clar expus în Hotărârea de Guvern Nr. 397 din 31.05.2011.

Știrea din 22 iulie curent ne spune că pentru prima dată Ministerul Sănătății trimite organizat la odihnă și tratament gratuit un grup de copii care suferă de diabet zaharat la Sergheevca, Ukraina. Parcă am un deja vu de pe timpurile uniunii sovietice: în nici o țară economic dezvoltată Ministerul Sănătății nu se ocupă direct cu astfel de activități: în mod normal, o instituție de nivel central ar trebui să elaboreze politici clare cum copiii care suferă de anumite maladii (nu doar diabet, dar și mucoviscidoză, boala Down și alte maladii) să beneficieze sistematic de o acoperire universală de servicii de tratament, îngrijire și suport. Atunci când sunt politici clare se identifică mecanismele de implementare prin intermediul instituțiilor subordonate. 

Știrea din 21 iulie curent ne spune că Ministerul Sănătății a eficientizat utilizarea banilor publici prin (atenție!) negocierea complexă pentru a obține o donație a unui lot de vaccinuri antigripale din partea Statelor Unite a Americii. Se pare că Ministerul Sănătății consideră că dacă obții o donație în plus atunci poți irosi mai departe banii publici pe servicii care se dublează, sunt învechite și sunt ineficiente. Știrea menționează „...în scopul asigurării țării cu vaccinuri antigripale, 14 milioane de lei au fost alocate în fondul de profilaxie, însă datorită semnării acestui memorandum de către Ministerul Sănătății, banii vor putea fi redirecționați spre alte domenii importante care necesită finanțare”. Se pare că au fost redirecționați spre a duce un grup de copii cu diabet la sanatoriu și aceasta se numește utilizarea eficientă a banilor publici...

Știrea din 19 iulie menționează că Ministerul Sănătății oferă control medical gratuit pentru bolnavii de maladii cardiovasculare. Aceasta în general pune capacul la toate pentru că nu se încadrează în nici o logică normală dar și legală pe alocuri. Amintesc că, conform programului unic inclus în pachetul de asigurări medicale obligatorii, maladiilor cardiovasculare le revine un set de servicii suficiente pentru a acoperi prevenirea, diagnosticul și tratamentul bolnavilor cu maladii cardiovasculare. Atunci încerc să înțeleg: să fie vorba de niște servicii supra-pachet? În baza căror politici și pe ce bani? Se pare că la fel: au fost redirecționați banii care au fost „economisiți” de la vaccinuri...

Și tot așa în continuare. Să fiu clar înțeles: nu sunt împotrivă ca să sprijinim copiii care sunt în necesitate (inclusiv sa-i ducem și la sanatorii) sau să sprijinim bolnavii care au nevoie de ajutor prin mecanisme și fonduri suplimentare (așa cum o Fundație privată susține echipa mobilă de pediatri în raioane). Doar că aceste activități nu influențează deloc sistemul sănătății și nu provoacă schimbări sistemice și de lungă durată pentru a apropia serviciile mai aproape de cetățean. Nu putem trăi și funcționa pe baza fondurilor din exteriorul sistemului: ne trebuie o reformă sistemică care să asigure acoperirea universală cu servicii cost eficiente axate pe pacient. Ne trebuie politici clare și transparente: atunci toate programele de suport adițional (așa numitele programe suplimentare de fundraising) vor servi cireașa de pe tort.

Din păcate, în prezent noi vedem toți cireașa de pe tort fără a ști clar unde este tortul. Și concluzia mea este simplă: dacă nu știi cum să gătești un tort atunci încerci să servești măcar o cireașă...

Nihil novi de nobis sine nobis! : www.viorel.soltan.md