Indicatori de performanță
Spitalul | Scorul PAS | Scorul satisfactiei pacientului | Numarul de evaluări | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|||
---|---|---|---|
Media |
|||
Ce este și cum este calculat Scorul spitalului (Scorul PAS), indicele care determină performanța spitalelor în Moldova?
Scorul PAS, în baza căruia spitalele acced în topul celor mai performante instituții medicale de același profil, reprezintă un scor de referință în evaluarea performanței unor spitale în comparație cu alte spitale similare din Republica Moldova. Acesta este calculat conform unei metodologii complexe în baza informației statistice raportată de către fiecare spital.
Scorul PAS include 22 de indicatori la nivelul spitalului, recomandați și utilizați la nivel internațional (OMS, OCDE, AHRQ etc), categorisiți în trei domenii, în conformitate cu componentele clasice ale asistenței medicale și anume:
I. Evaluarea structurală măsoară caracteristicele de mediu în care pacientul consumă serviciile de sănătate și are o pondere de 25% în Scorul PAS. Evaluarea structurală include 7 indicatori clasificați în 5 tipuri cu o pondere definită (tabelul 1).
Tabelul 1. Tipul de indicatori și ponderea acestora în evaluarea structurală a performanței spitalului
Indicatorii structurali | Ponderea |
---|---|
Indicatori de eficiență |
40% |
1. Eficiența tehnică CRS (randamente de scara constante) a spitalului |
|
Indicatori de volum |
35% |
2. Numărul de intervenții per spital |
|
3. Numărul de nașteri per spital |
|
Indicatori de productivitate |
20% |
4. Raportul intervenții/internări pe paturi acute |
|
5. Raportul intervenții per medic specialist |
|
Indicatori de eficacitate |
2,5% |
6. Rata cazurilor nevalidate de CNAM |
|
Indicatori de notorietate |
2,5% |
7. Rata pacienților neasigurați tratați |
|
II. Evaluarea de proces măsoară condițiile în care spitalul furnizează servicii de sănătate pacienților la standardele recomandate și are o pondere de 30% în Scorul PAS. Evaluarea de proces include 6 indicatori de utilizare cu o pondere definită (tabelul 2.)
Tabelul 2. Tipul de indicatori și ponderea acestora în evaluarea de proces a performanței spitalului
Indicatorii de proces | Ponderea |
---|---|
Indicatori de utilizare |
|
1. Rata operațiilor cezariene per 1000 nașteri |
20% |
2. Rata epiziotomiilor per 100 parturiente |
20% |
3. Rata colecistectomiilor laparascopice per 100 colecisеectomii |
45% |
4. Rata antibioticoprofilaxiei per 100 nașteri |
5% |
5. Rata nou-născuților aplicați la sân în primele 2h de viață per 100 nou-născuți |
5% |
6. Rata nașterilor cu suport psihoemoțional din partea rudelor per 100 nașteri |
5% |
III. Evaluarea de rezultat măsoară condițiile ce survin în procesul furnizării serviciilor de sănătate pacienților și are o pondere de 45% în Scorul PAS. Evaluarea de rezultat include 9 indicatori de calitate cu o pondere definită (tabelul 3).
Tabelul 3. Tipul de indicatori și ponderea acestora în evaluarea de rezultat a performanței spitalului
Indicatorii de rezultat | Ponderea |
---|---|
Indicatori de calitate |
|
1. Letalitatea spitalicească (standardizată) |
7,5% |
2. Letalitatea spitalicească prin infarct acut de miocard (standardizată) |
25% |
3. Letalitatea spitalicească prin pneumonie (standardizată) |
15% |
4. Letalitatea spitalicească prin ictus (standardizată) |
5% |
5. Rata preeclampsiilor per 1000 nașteri |
2,5% |
6. Rata nașterilor cu hemoragie>1000 ml per 100 parturiente |
2,5% |
7. Rata nașterilor cu hemotransfuzie per 100 nașteri |
2,5% |
8. Rata complicațiilor postoperatorii per 100 intervenții (standardizată) |
20% |
9. Letalitatea postoperatorie totală (standardizată) |
20% |
Pentru calcularea Scorului PAS se utilizează informațiile și datele care sunt oferite de către Compania Națională de Asigurări în Medicină, Centrul Național de Management în Sănătate, Centrele de Sănătate Publică.
Metodologia de calcul
Scorul PAS de Performanță a Spitalelor (Scorul PAS) = [(Scorul evaluării structurale x 0,25) + (Scorul evaluării de proces x 0,30) + (Scorul evaluării de rezultat x 0,45)] x 100
Scorul pentru fiecare tip de evaluare a fost calculat prin sumarea valorii/punctajului atribuit fiecărui indicator înmulțită cu ponderea specifică atribuită. Pentru fiecare dintre cei 22 de indicatori s-a atribuit un punctaj în baza următoarei metode:
(1) Pentru valoarea cea mai bună a indicatorului respectiv (dintre valorile spitalelor care au avut cazuri în subclasa respectivă) se atribuie nota 20.
(2) Pentru valoarea cea mai joasă a indicatorului respectiv (dintre valorile spitalelor care au avut cazuri în subclasa respectivă) se atribuie nota 10.
(3) Pentru celelalte valori ale indicatorului respectiv s-a acordat o notă după cum urmează:
a. Când valoarea cea mai bună a indicatorului este cea mai mare valoare dintre cele obținute de spitale pentru indicatorul respectiv, nota aferentă unui spital cu valoarea obținută „X” pentru un indicator este:
10 + [(Valoarea „X” – Valoarea minimă a indicatorului respectiv)/ (Valoarea maximă a indicatorului respectiv – Valoarea minimă a indicatorului respectiv)] x 10
b. Când valoarea cea mai bună a indicatorului este cea mai mică valoare dintre cele obținute de spitale pentru indicatorul respectiv, nota aferentă unui spital cu valoarea obținuta „X” este:
10 + [(Valoarea maximă a indicatorului respectiv – Valoarea „X”)/( Valoarea maximă a indicatorului respectiv – Valoarea minimă a indicatorului respectiv)] x 10.
Pentru indicatorii la care spitalul nu a înregistrat cazuri la compartimentul de evaluare a fost atribuită valoarea N/A (Nu este aplicabilă) și respectiv punctați cu nota 0.
Eficiența tehnică CRS a spitalului este estimată prin metoda DEA, utilizând în calitate de resurse (nr. de medici în instituție, nr. personalului medical mediu, nr. de paturi, cheltuielile non-salariale), iar în calitate de rezultate (nr. de internări, nr. de nașteri, nr. de consultații în ambulatoriu, nr. de intervenții chirurgicale).
Rata pacienților neasigurați din totalul pacienților tratați de spital este un indicator care permite, în mod indirect, de a evalua notorietatea spitalului. În conformitate cu legislația în vigoare, persoanele neasigurate, de rând cu obligativitatea de a achita pentru serviciile de sănătate, au dreptul de a se adresa la orice instituție spitalicească.
Volumul de intervenții per spital este un indicator de categorisire în dependență de numărul de intervenții realizate pe parcursul unui an. Astfel, valoarea înregistrată de spital este atribuită la una din cele patru categorii: (a) ≥ 2000 intervenții/an; (b) ≥1500 - < 1000 intervenții/an. În dependență de categorie au fost atribuite următoarele valori:
- ≥ 2000 intervenții/an - 100 puncte
- ≥1500 - < 2000 intervenții/an - 50 de puncte
- ≥1000 - <1500 intervenții/an - 25 puncte
- < 1000 intervenții/an - 0 puncte.
Volumul de nașteri per spital este un indicator de categorisire în dependență de numărul de nașteri înregistrate pe parcursul unui an. Astfel, valoarea înregistrată de spital este atribuită la una din cele patru categorii: (a) ≥ 1000 nașteri/an; (b) ≥500 - < 300 nașteri/an. În dependență de categorie au fost atribuite următoarele valori:
- ≥ 1000 nașteri/an – 100 puncte
- ≥500 - <1000 nașteri/an – 50 puncte
- ≥300 - <500 nașteri/an – 25 puncte
- < 300 nașteri/an – 0 puncte.
Limitări
Scorul PAS nu a inclus evaluarea Receptivității (satisfacția pacientului) ca dimensiune a performanței, precum și evaluarea condițiilor sanitaro-igienice și tehnice, datorită lipsei datelor.
Totodată, lipsa uniformității datelor pentru evaluarea performanței tuturor spitalelor publice determină imposibilitatea comparării spitalelor într-un cadru operațional unic și din aceste considerente, a inclus doar spitalele raionale.
Ce este și cum este calculat Scorul Satisfacției Pacientului?
Creșterea nivelului de satisfacție a pacientului de serviciile de sănătate ce i se oferă este un obiectiv de referință pentru sistemul medical. Spitalele sunt instituțiile care formează de fapt opinia cu referire la calitatea serviciilor de sănătate prestate în țara noastră. De fapt spitalele acced în topul celor mai bune funcție de indicele de satisfacție a pacienților de serviciile ce li s-au acordat, indice care rezultă din scorul de apreciative a prestației spitalului acumulate (notate) în baza unui chestionar de satisfacție a pacientului. Chestionarul de satisfacție se accesează la rubrica "Evaluează" prin selectarea spitalului pe platforma web Spitale.md. Chestionarul include 24 de întrebări referitoare la următoarele domenii: i) Condițiile și dotarea tehnică a spitalului; ii) Managementul serviciilor de spital; iii) Atitudinea personalului medical; iv) Calitatea serviciilor medicale. Fiecare domeniu conține mai multe întrebări precum urmează:
Condițiile și dotarea tehnică a spitalului Facilitățile de cazare și asigurarea cu echipamente medicale |
---|
Starea clădirii și a cabinetelor din spital |
Curățenia din spațiile interioare ale spitalului |
Condițiile de așteptare pentru consultație |
Condițiile din salon |
Dotarea spitalului cu echipament și aparataj medical |
Managementul serviciilor de spital Organizarea corectă a asistenței medicale și plățile din buzunar |
---|
Organizarea programării și primirii pacienților |
Semne și panouri informative clare pentru ghidarea spre locația necesară |
Timpul de așteptare pentru consultație sau internare |
Ponderea pacienţilor care NU au făcut plăţi neoficiale medicilor și/sau personalului medical mediu |
Ponderea pacienţilor care NU au procurat de sine stătător materiale sanitare sau medicamente |
Atitudinea personalului medical Respectarea normelor etice în activitatea medicală |
---|
Atitudinea personalului medical din secția de internare |
Atitudinea personalului medical (disponibilitatea, amabilitatea, limbajul, ținuta etică) care acordă asistență medicală și îngrijiri |
Calitatea serviciilor medicale Respectarea standardelor de calitate în acordarea asistenței medicale |
---|
Însoțirea la internare de către personalul medical |
Informarea privind drepturile pacientului și respectarea acestora |
Participarea în luarea deciziilor și informarea privind diagnosticul, tratamentul, inclusiv despre posibilitatea evenimentelor adverse |
Însoțirea la investigații de către un personal medical |
Administrarea medicamentelor sub supravegherea personalului medical |
Acordarea asistenței medicale pe parcursul nopții, în zilele de sâmbătă și duminică și de sărbători |
Oferirea conform necesităților a altor tipuri de servicii intraspitalicești (servicii psihologice, funcționale etc.) |
Calitatea și modul de distribuire a alimentației |
Timpul acordat de medic pentru consultare și explicarea pe înțelesul pacientului a procedurilor sau tratamentului indicat |
Îngrijirea acordată de asistentele medicale |
Calitatea serviciilor medicale acordate de spital – notă de ansamblu |
Opțiunea de a alege acest spital pentru viitoare internări |
Scorul Satisfacției Pacientului este calculat conform unei metodologii complexe, în baza notelor acordate de pacienții care completează chestionarul de satisfacție. Pentru fiecare întrebare pacientul poate selecta un răspuns cu o notă de la "zero" până la "zece".
Fiecare notă oferită se transformă într-un număr sub forma unei fracții cu numitorul 100 – termen. Se adună termenii obținuți pentru toate evaluările de la fiecare poziție/întrebare și se afișează suma. Această suma (termen) reprezintă Scorul Satisfacției Pacientului pentru poziția/întrebarea respectivă. Se adună toți termenii de la fiecare poziție/întrebare, iar suma acumulată se împarte la numărul total (24) de poziții/întrebări din Chestionarul de satisfacție și se obține o cifră care marchează Scorul Satisfacției Pacientului (total) de serviciile spitalului respectiv. Dacă pacientul oferă doar note de "zero", atunci scorul nu se calculează și va fi afișat ca "N/A" – notă inaplicabilă.