Autor: Sorina Bujarov
Pe lângă conflictele dintre pacienți și lucrătorii medicali, în sistemul de sănătate din Republica Moldova sunt prezente și litigiile de muncă, între lucrătorii medicali și administrația instituțiilor medicale. Datele prezentate de Sindicatul „Sănătatea” arată că, în mare parte, conflictele apar din cauza nemulțumirilor angajaților.
Astfel, greșelile la plata salariilor, micșorarea coeficientului de tarifare, incorectitudinea retribuirii muncii în caz de cumulare de profesii și de îndeplinire a obligațiilor de muncă ale salariatului temporar absent se numără printre cele mai frecvente nemulțumiri ce generează conflicte între lucrătorii medicali și conducerea spitalelor. De asemenea, apar divergențele de interese ale administrației și salariaților, divergențe la acordarea divizată a concediului, nerespectarea eticii și deontologiei profesionale, neacordarea suplimentelor la salariu în mărimi fixe pentru condiții nocive, acordarea incorectă a concediilor suplimentare plătite și dicriminarea după diferite criterii, la fel, au contribuit la apariția litigiilor între lucrătorii medicali și administrația instituțiilor medicale.
Și managerii de spitale spun că, de cele mai multe ori, conflictele apar din cauza nemulțumirilor angajaților față de salariu și de volumul de muncă.
„Majoritatea lucrătorilor nu sunt mulțumiți de metoda de salarizare. Mulți s-au obișnuit cu metoda sovietică, adică fiecare are un salariu fix. Lumea însă muncește diferit și trebuie să fie remunerată în funcție de acest criteriu. Unii însă nu înțeleg acest lucru și se revoltă. Am ajuns chiar și în judecată”, susține Mariana Florea, director la Spitalul Raional Cimișlia.
Aceasta mai spune că din cauza lipsei de specialiști, cadrele medicale sunt nevoite să muncească mai multe ture, iar acest fapt îi deranjează pe foarte mulți medici.
„Nu avem de-ajuns specialiști, de aceea fiecare este nevoit să muncească în plus. Unii înțeleg situația, alții însă se rovoltă. Alții sunt deranjați de faptul că trebuie să vină la muncă chiar și în orele libere, dar nu avem încotro, noi trebuie să oferim asitență medicală non-stop. Dacă le-aș face tuturor pe plac aș compromite buna funcționare a spitalului”, a mai adăugat aceasta.
Probleme cu angajații a avut și managerul spitalului din Leova.
„Am mers și prin judecată recent. Unii lucrătorii sunt nemulțumiți de programul de lucru, de gărzile pe care le fac, de salariu mic și multe altele, lucruri care nu depind de conducerea spitalului. Unii se uită în grădina altora și vor un salariu la fel, însă muncesc mai puțin”, afirmă Ion Gușanu, directorul Spitalului Raional din Leova.
În același timp, specialiștii susțin că, pentru a evita conflictele la locul de muncă, este nevoie de protejarea egalității salariaților, din toate punctele de vedere. De asemenea, administrația spitalelor nu trebuie să permită discriminarea în ceea ce priveşte proporțiile orelor de muncă, munca neplătită sau munca forțată.
Potrivit Sindicatului „Sănătatea”, în 2012, pentru nerespectarea legislației muncii, au fost înaintate 9 cereri de chemare în judecată, dintre care 7 au fost soluționate în favoarea salariaților.
Articole relaționate: