Autor: Viorica Obreja
Peste 80 la sută dintre medicamentele Farmaprim ajung în țările din spațiul CSI, inclusiv în Vietnam. Cele mai multe exporturi, cel puțin în 2013, au fost efectuate pe piețele din Belarus, Rusia și Uzbekistan. „Pe aceste piețe au ajuns majoritatea produselor farmaceutice din portofoliul companiei noastre. Acest lucru s-a întâmplat, atât datorită creșterii volumului medicamentelor exportate în aceste regiuni, cât și majorării numărului de produse înregistrate în țările de export. Restul de 18% au fost comercializate pe piața autohtonă, deși avem o creștere permanentă a vânzărilor pe piața internă”, a declarat pentru Sănătate INFO, Sergiu Moroz, șeful Direcției Marketing al companiei Farmaprim.
Potrivit lui Sergiu Moroz, în 2009 situația era absolut inversă. Majoritatea medicamentelor erau comercializate pe piața autohtonă. „ Astăzi, în total ne bucurăm de un număr de 500 de dosare de medicamente înregistrate, atât în Moldova, cât și în țările de export”, a mai declarat Sergiu Moroz.
De altfel, comercializarea medicamentelor pe piețele externe reprezintă un deziderat al echipei manageriale încă de la începutul activității Farmaprim. „Dezvoltarea businessului internațional reprezintă o prioritate strategică, astfel încât portofoliul de produse să devină unul recunoscut și apreciat atât pe plan național, cât și internațional”, a explicat șeful Direcției Marketing al companiei Farmaprim.
Compania a decis să-și direcționeze exporturile de medicamente spre țările CSI, deoarece statele din fostul spațiu sovietic au moștenit aceleași principii de organizare a sistemului ocrotirii sănătății, cu scheme de tratament și chiar cu o cultură de administrare a medicamentelor aproape identică.
Astfel, în 2001 Farmaprim a înregistrat primul său preparat în Belarus. În 2003, medicamentele companiei apar pe piața farmaceutică din Federația Rusă, iar în 2004 ajung în Asia Centrală - Uzbekistan și Kârgâzstan. În 2006, compania înregistrează și lansează produsele sale pe piețele din Kazahstan, Azerbaidjan și Armenia, iar în 2007 medicamentele ajung în Ucraina și Georgia. Astăzi, produsele FARMAPRIM sunt prezente în 12 țări din spațiul CSI.
Odată cu obținerea certificatului GMP întreprinderea are noi oportunități – și anume pătrunderea FARMAPRIM pe piețele farmaceutice europene. Anul 2014 este asociat cu începutul activității privind dezvoltarea de piețe noi pentru astfel de țări europene, precum România și Bulgaria, Ungaria și Polonia.
█ Articole relaționate: