Autor: Sorina Bujarov

În Republica Moldova polița de asigurare medicală este obligatorie pentru fiecare cetățean. Se pare însă că aceasta doar acoperă cheltuielile pentru unele servicii medicale, dar nu-i asigură pacientului calitatea serviciilor de care acesta beneficiază în instituțiile medicale din țară. Cel puțin asta reiese, din moment ce Compania Națională de Asigurări în Medicină nu reacționează în niciun fel atunci când unele persoane asigurate au avut de suferit în urma unor proceduri sau intervenții medicale. Deși legislația arată clar că acest aspect intră în obligațiile CNAM, reprezentanții instituției pasează această responsabilitate către instituțiile medicale.

Recent, la Spitalul din Cărpineni, raionul Hâncești, a decedat un copil de doar doi ani, fiind răpus de meningită. Deși a ajuns la spital în timp util, medicii nu au putut să pună diagnosticul decât foarte târziu, iar tratamentul administrat nu a mai putut să-i salveze viața copilului. Deși cazul a fost mediatizat de aproape toată presa națională, reprezentanții CNAM-ului nu au venit nici măcar cu un comentariu, în legătură cu calitatea asistenței medicale de care a beneficiat acest copil. Asta deși, potrivit Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală, Compania are totuși un șir de obligații față de asigurat, în cazul în care acesta a beneficiat de servicii medicale necalitative, în urma cărora a avut de suferit pacientul. Astfel, conform articolului 14, al. 2 din lege „Asigurătorul răspunde material faţă de persoana asigurată pentru prejudiciile cauzate vieţii şi sănătăţii acesteia ca rezultat al asistenţei  medicale, prevăzute de Programul Unic, acordate necalitativ sau insuficient”.

 Medicii de la Urgență, acuzați de malpraxis. O tânără de 29 de ani ar fi decedat în urma unor puncții. Doctorii spun însă că decesul a survenit din alte motive 

Compania pasează însă această responsabilitate pe umerii managerilor instituțiilor medicale. Solicitați de Sănătate INFO, reprezentanții CNAM-ului ne-au răspuns că nu Compania, dar instituția medicală totuși poartă răspundere pentru actul medical necalitativ. „Răspunderea pentru calitatea actului medical o poartă instituţia medico-sanitară, fapt specificat în regulamentul/statutul instituţiei medicale, licenţa de activitate, actele normative ale Ministerului Sănătăţii. În regulamentul instituţiei medico-sanitare este menţionat că aceasta asigură organizarea şi coordonarea procesului diagnostic-curativ conform standardelor, normativelor şi instrucţiunilor aprobate de Ministerul Sănătăţii. De asemenea, conducerea instituţiei asigură prestarea serviciilor medicale în volumul şi calitatea prevăzută în Programul Unic, în protocoalele şi ghidurile de tratament aprobate de Ministerul Sănătăţii”. Asta deși în Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală este scris negru pe alb că CNAM poartă răspundere pentru asistența medicală acordată necalitativ.

Mai mult, Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală mai prevede că Compania Naţională de Asigurări în Medicină este obligată să verifice în ce măsură corespunde clauzele contractuale de acordare a asistenţei medicale a volumului, termenelor, calităţii şi costului asistenţei medicale acordate persoanelor asigurate, dar și să apere interesele persoanelor asigurate, lucru stipulat în articolul 12, al. 3.

█ Un nou posibil caz de malpraxis. O femeie a rămas imobilizată, după ce doctorii de la spitalul din Florești i-au făcut câteva intervenții, pentru care ea nu și-ar fi dat acordul 

În răspunsul oficial Compania Naţională de Asigurări în Medicină a precizat totuși că instituția este obligată să verifice calitatea serviciilor medicale prestate în instituțiile medicale pe care le contractează. „CNAM efectuează controale privind calitatea serviciilor medicale. Conform statutului CNAM, dar şi Legii Nr. 1585 din  27.02.1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, art. 12, al. 3, lit. (c), compania este obligată să verifice corespunderea cu clauzele contractului de acordare a asistenţei medicale a volumului, termenelor, calităţii şi costului asistenţei medicale acordate persoanelor”.

Potrivit specialiștilor, de la fondare și până acum CNAM-ul nu s-a autosesizat în niciun caz atunci când persoana asigurată a avut de suferit în urma actului medical.

Potrivit datelor, peste 80 la sută dintre moldoveni dispun de asigurare medicală. Prețul acesteia a crescut pe parcursul anilor, iar acum polița medicală obligatorie costă 4.056 de lei.  

 

 Articole relaționate:

CAMPANIE// Malpraxisul va fi soluționat doar în instanță. Proiectul de lege actual interzice orice formă de soluționare extrajudiciară 

CAMPANIE// Răspunderea pentru malpraxis. Cazul unei tinere de 22 de ani care a murit după ce a făcut stop cardio-respirator. Cine se face vinovat 

CAMPANIE// Unul face, altul răspunde. Spitalele și doctorii se acționează în judecată unii pe alții, în lipsa unei legi care să prevadă clar cine și când răspunde în caz de malpraxis