Autor: Parascovia Sula

Că țigările în Moldova sunt foarte ieftine și se vând la orice colț nu este o noutate. O banală plimbare prin centrul Chișinăului arată că cei care vor să fumeze le pot cumpăra când vor și de unde vor. Mai grav este că acces la țigări au și adolescenții, iar vânzătorii de cele mai deseori încalcă legea care-i obligă să le refuze comercializarea. Am încercat să aflăm dacă tinerilor le este greu sau din contra foarte ușor să-și cumpere țigări de la chioșcurile din apropiere și ce ar face fumătorii, dacă prețul acestora s-ar mări de câteva ori.

Ne-am oprit în scuarul Liceului Gheorghe Asachi unde sunt bănci și unde se adună tineri și adolescenți la o discuție sau la o țigară.

Constantin are 25 de ani și spune că fumează de câțiva ani. Tânărul afirmă că țigara îl relaxează și pentru că o poate cumpăra de oriunde, nu se gândește că peste ani fumatul ar putea să-i provoace probleme de sănătate. „În general, îmi par foarte accesibile țigările la noi. Cele pe care le fumez eu le găsesc mai greu, deoarece mai mult se exportă. Dacă prețul țigărilor va crește, probabil că voi fuma mai rar. Nu înseamnă că mă voi lăsa”, a afirmat încrezător Constantin.    

 Milioane de vieți salvate și miliarde de dolari acumulați în bugetul statului –beneficiile majorării accizelor la țigări    

De altfel, studiile de evaluare a comportamentelor de sănătate ale copiilor de vârstă școlară, realizat în 2014 în Moldova, dar prezentat în această primăvară, arată că adolescenții încearcă primele țigări aproximativ la vârsta de 11 ani, iar la 15 ani proporția celor care fumează crește considerabil. În cifre ar arăta în felul următor – la vârsta de 13 ani încep să fumeze 1,8% din adolescenți, iar la 15 ani – 9,9%. La 17 ani, deja 16,8% de adolescenți fumează.   

Un alt tânăr pe care l-am găsit odihnindu-se pe băncile liceului Gheorghe Asachi este Colimar. El fumează de aproape doi ani, dar speră că în curând va avea suficientă tărie de caracter, încât să renunțe.

„Țigările în Moldova sunt foarte accesibile și chiar calitative. Pentru mine prețul nu contează. Chiar dacă va fi mai mare sau se va vinde în locuri mai puține, eu oricum voi fuma. Voi renunța doar atunci când la nivel de conștiință îmi voi da seama că trebuie să fac acest lucru”, explică tânărul.

Colimar mai adaugă că în Moldova nu este nicio problemă pentru elevi să-și cumpere țigări. „Practic sunt peste tot. De exemplu, o problemă pe care o văd eu este faptul că mulți vânzători nu întreabă vârsta. În Statele Unite fără o carte de identitate nu poți cumpăra așa ușor țigări”.

Asta chiar dacă vânzarea produselor din tutun este interzisă pentru persoanele care nu au atins vârsta de 18 ani. Potrivit Legii Antitutun, pentru a se asigura că persoana care cumpără produse din tutun a atins vârsta de 18 ani, vânzătorii sunt obligați să ceară de la cumpărător un act de identitate sau al unui alt act oficial cu fotografia persoanei și care să ateste vârsta. În cazul în care cumpărătorul refuză să prezinte actul de identitate, vânzătorul are dreptul să refuze vânzarea produsului din tutun.

Puțin mai departe de liceul moldo-francez, pe o altă bancă o găsesc pe Eugenia, o tânără care niciodată nu a încercat să fumeze, dar ne-a confirmat și ea ceea ce ne-a mărturisit și Colimar. Tânăra spune că vânzătorii mai mult sunt interesați să-și vândă marfa, decât să verifice vârsta consumatorilor.

 Provocarea #VremLocaluriFaraFum continuă. Imagini ingenioase filmate de actori, jurnaliști și deputați care s-au alăturat campaniei 

„Țigările sunt foarte accesibile și oricine dorește poate să-și cumpere. În primul rând se vând oriunde și din câte am observat vânzătorii nici nu cer buletinul tinerilor să vadă dacă au peste 18 ani”.

Ana fuma o țigară în momentul în care m-am apropiat de ea. Are doar 22 de ani. Când a încercat însă prima țigară avea doar 14. Era cu gașca și încă nu se poate lăsa de ele. „La noi totul este foarte accesibil, și ca preț și găsești mai la orice colț. În străinătate nu prea vezi în orice chioșc țigări și sunt mult mai scumpe în comparație cu Moldova”.

Experții în sănătate spun că o metodă eficientă pentru combaterea viciului fumatului este creșterea accizelor la țigări. În Moldova, deocamdată, acestea sunt destul de mici, astfel încât producătorii și importatorii își permit să le vândă la prețuri mici, făcându-le astfel accesibile pentru orice categorie de vârstă și treaptă socială.

Nu departe de Ana se odihnea pe o bancă Maria, o tânără de 18 ani. Am întrebat-o dacă vânzătorii i-au cerut vreodată actul de identitate, atunci când a vrut să-și cumpere țigări.

”Chiar poți să rogi pe cineva să-ți cumpere, fără probleme. Poate dacă ar fi niște măsuri mai severe, aș putea să las fumatul. De exemplu, amenzi mari sau interzicerea fumatului în locuri publice sau cafenele”, s-a dat Maria cu părerea.

În concluzie, tinerii ne-au spus că efortul lor e minim în momentul în care vor să cumpere țigări. Trebuie să aibă doar ceva bani în buzunar și să vrea să meargă la chioșc.  

█ EDITORIAL//Vrem localuri fără fum – o campanie socială în susținerea interzicerii fumatului în spațiile publice închise 

Un alt studiu efectuat de Centrul Național de Management în Sănătate arată că  practic fiecare al treilea elev din clasele a opta și a noua din orașele mari (Chișinău, Bălți și Bender) pot cumpăra destul de ușor țigări, iar în mediul rural fiecare al șaptelea elev consideră că țigările destul de accesibile. Pe lângă aceasta, studiul relevă că băieților le este mai ușor să cumpere țigări, decât fetelor. De asemenea fumatul printre elevi este mai răspândit în orașe, decât în alte localități.

Cele mai multe strategii de promovare a fumatului și țigărilor ale industriei tutunului au drept țintă adolescenții și tinerii.

 

 Articole relaționate:

Temeri neîntemeiate ale agenților economici privind interzicerea fumatului în localuri. Veniturile lor ar putea crește datorită Legii Antitutun

Instituțiile medicale din țară trebuie să afișeze la intrare semnul „Fumatul este interzis” 

Publicitatea la țigări este interzisă în Moldova de două Legi – cea privind controlul tutunului și cea cu privire la Publicitate. Nemulțumirile agenților economici sunt nejustificate