Autor: Parascovia Sula

Cea de-a XXII-a ediție a expoziției MoldMedizin&MoldDent a venit în acest an cu mai multe premiere atât pentru comunitatea medicală, cât și pentru simpli vizitatori. Una dintre ele a fost Tribuna Sănătății, platforma care oferă o serie de seminare tematice pentru doctori, dar și pentru cei care pur și simplu vor să știe mai multe despre sănătatea lor. Astfel, într-o atmosferă degajată, la eveniment s-au adunat laolaltă doctori, pacienți, studenți, psihologi. Evenimentul a fost deschis cu una dintre cele mai populare teme din ultima vreme – comunicarea eficientă. Experții au vorbit, în mod special, despre felul în care poți evita un conflict la locul de muncă, dar și în viața de zi cu zi. Or, se știe energia negativă ne poate îmbolnăvi la propriu.

Tribuna Sănătății a fost deschisă de Angela Soltan, consultant în comunicare și dezvoltare strategică și co-fondator al Platformei E-Sănătate.MD. Specialistul a venit cu mai multe recomandări și sfaturi despre felul în care poți transforma energia negativă în una pozitivă, astfel încât să eviți sau să reușești să atenuezi un conflict.

 „În același fel în care dorim să avem grijă de mediul ecologic, în același fel putem avea grijă și de mediul în care ne aflăm în cea mai mare parte a timpului - la birou ori în familie. Există multe tehnici și metode prin care putem redirecționa energia negativă, care se acumulează ca într-un vulcan într-o situație tensionată, în altă albie. Asta pentru a o utiliza la fel precum altă energie, pentru căldură, lumină, pentru relații constructive pentru a face viața noastră mai bună”, a explicat specialistul.

De altfel subiectul comunicării sănătoase a devenit unul dintre cele mai populare și de interes la diverse traininguri și seminare. Comunicăm din momentul în care am deschis ochii dimineața. Și dacă am început cu o comunicare proastă, atunci toată ziua merge așa. Înainte de a spune un cuvânt nechibzuit este mai bine să iei o pauză mică, să tragi aer, după care te mai gândești dacă vrei să-l mai spui sau nu”, a adăugat Angela Soltan.

Pentru că astăzi relația dintre medic și pacient, de multe ori, eșuează din varii motive, uneori chiar degenerează în conflicte, Tribuna Sănătății l-a invitat în calitate de trainer pe Vitalie Popescu, de la AEGIS Moldova. El le-a vorbit celor prezenți despre relația medic-pacient. Mai precis, cum poate fi ajutat pacientul să înțeleagă mai bine ce maladie are, dar şi cum poate un medic să-i transmită clar și corect informația.

 „Sistemul de comunicare pe care vi-l prezint se bazează pe ideile lui Marshal Rosenberg  și reprezintă esența comunicării nonviolente, atunci când pacientului i se oferă pe de o parte - informație despre situația actuală, iar pe de altă parte - emoțiile medicului, legate de ceea ce se întâmplă. În acest caz pacientul are şansa să ia deciziile de unul singur. Atunci când vorbim despre emoțiile proprii, pacienții sunt mai deschiși să adopte atitudinea corectă pentru tratament”, a explicat Vitalie Popescu.

Vizitatorii evenimentului au rămas impresionați de metodele de soluționare a conflictelor, în special, tehnica de mediere și au promis că le vor aplica în viața de zi cu zi.

„Tema sănătății este una de interes special, deoarece fără sănătate nu putem există. Conflictele ne însoţesc peste tot şi fiecare dintre noi vrea să le evite. Sunt la tema medierii, care e interesantă. Voi asculta și celelalte”, a afirmat Steliana Burlacu, preşedintele Fundaţiei pentru Educaţie şi Dezvoltare din Moldova.

 „Mi-au plăcut strategiile de soluţionare ale conflictului. Am studiat la universitate, dar este important pentru fiecare dintre noi să ştim cum să le soluţionăm și în practică. Avem nevoie de empatie, de înţelegere şi de respect reciproc. Totodată, pe lângă acestea avem nevoie să ne înţelegem unii pe alţii şi au fost sfaturi şi sugestii foarte importante pe care vom încerca să le aplicăm”, a menționat şi Irina Sajin, o absolventă a facultăţii de psihologie.

Doctorii, la rândul lor, au vrut să afle din ce motive apar cele mai multe neînţelegeri între ei şi pacienţi. Recomandările au fost pe măsură, a spus un medic ginecolog.

 „Eu sunt o persoană paşnică şi tare mi-a plăcut prima lecţie despre cum să atenuezi toate conflictele. Şi lecţia a doua a fost interesantă, în spceial despre cum să rezolvi neînţelegerile între medic şi pacient, medic şi medic. Iar eu, deoarece am tangenţă cu pacienţii şi cu medici, colegi, s-ar putea să am şi conflicte. Voi ști cum să le evit”, povestit Lilia Berezdeanu, medic ginecoloc la Centrul de Sănătate din Cimişlia.

Tribuna Sănătății a durat trei zile, timp în care participanții au putut afla, inclusiv, informații utile despre sindromul burn-aut sau arderea profesională, cum să depășești perioada grea de început de an școlar și chiar cum să promovezi corect instituțiile medicale. Evenimentul a fost la cea de-a treia ediție. Primul a avut lor în primăvară, în cadrul târgului de post – Vegan Show, când specialiștii au vorbit despre sănătatea copiilor, alimentație, alergii, etc.

 

 Articole relaționate:

Evenimentul medical al anului la Moldexpo – MoldMedizin&MoldDent și-a deschis ușile pentru vizitatori. În premieră, sunt organizate Zilele Sănătății pentru toți doritorii 

MOLDMEDIZIN & MOLDDENT, 2016: Zilele Sănătății la Moldexpo 

Tribuna Sănătății la MoldMedizin & MoldDent