Veaceslav Negruța, fost ministru al Finanțelor

Aparent, e vorba de o tendință tot mai la modă în Republica Moldova - de a monopoliza și naționaliza domenii și activități, din care statul s-a retras acum 5 sau 15 ani. Crearea unei societăți pe acțiuni cu capital de stat în domeniul farmaceutic este doar un exemplu. Urmează să mai fie create și alte întreprinderi de stat și societăți în alte domenii.  Se pare că aceasta este strategia guvernării - instituționalizarea monopolului și eliminarea concurentei.

Evident, sunt inadmisibile și condamnabile situațiile când concurența este mimată, licitațiile sunt trucate sub acoperirea competitivității, dar procesul de monopolizare este mult mai grav, iar costurile în timp vor fi suportate de consumatori.

Riscul major pentru societate poate apărea în anumite circumstanțe politice sau regionale, acest monopolist să nu poată asigura furnizarea necesară de medicamente, el fiind monopolist cu care furnizorii externi vor dori sa profite din acest statut excepțional pe care îl deține. Va lipsi flexibilitatea contractuală, monopolistul fiind legat de contracte rigide cu un furnizor anume. Se lasă impresia că și criza de pe piața medicamentelor a fost artificial modelată, pentru ca ulterior sa fie invocată ca argument pentru impunerea directă sau indirectă a acestui monopol.

Consiliul Concurentei ar fi trebuit să se expună până la aprobarea constituirii SA MoldFarm, pentru că statul este fondator. În plus, orice bun, serviciu, sau lucrare, furnizate sub preț de piață, dacă sunt acordate de o entitate a statului, ar putea fi considerate drept ajutor de stat, iar aici există cu totul alte reguli.

În esență, problema e mult mai complexă, deoarece aceste politici de monopolizare aplicate și impuse de stat sunt în contradicție cu principiile economiei de piață, dar și cu angajamentele asumate de Republica Moldova, atunci când a semnat Acordul de Asociere cu UE. În acest caz de monopolizare  totul este bine coordonat.  Nu există altă explicație decât interesul de grup.