Autor: Irina Papuc

Deși au declarat oficial că nu vor renunța la campanie, autoritățile din Sănătate au restricționat accesul de pe Youtube la spotul social în care oamenii sunt îndemnați să ceară medicamente mai ieftine din farmacii. Acesta nu poate fi urmărit, întrucât accesul este restricționat. Atunci Ministerul Sănătății declara că vrea să protejeze buzunarele oamenilor de marketingul agresiv al producătorilor de medicamente originale și că medicii și farmaciștii le încalcă oamenilor dreptul la alegere.

„Pacientul trebuie să știe că substanța activă este cea care tratează boala și nu denumirea comercială a acestuia. Cu regret, constatăm faptul că pacienții noștri nu sunt destul de informați, iar medicii și farmaciștii încalcă dreptul pacientului la alegere, dar și ordinul cu privire la prescrierea medicamentului”. A declarat viceministrul Sănătății, Liliana Iașan la începutul lunii noiembrie, atunci când a fost lansată campania „Aceeași substanță activă: de ce să plătești mai mult”.

„Drept rezultat al campaniei, aşteptăm ca cheltuielile cetăţenilor pentru medicamente să fie mai mici, iar toate reţetele pentru preparatele farmaceutice să fie prescrise în baza denumirii comune internaţionale, adică a substanţei active. La rândul său, cetăţeanul să poate face o alegere conştientă ”, a spus atunci și Dumitru Parfentiev, directorul CNAM.

”Produsele generice sunt cu 25% mai ieftine decât produsele originale din cauza faptului că mai multe companii farmaceutice pot fabrica aceleași preparate generice sub diferite denumiri comerciale. Pentru a putea obţine autorizarea de punere pe piaţă, companiile farmaceutice trebuie să demonstreze că sunt îndeplinite criteriile internaţionale şi naţionale privind calitatea, siguranţa şi eficienţa medicamentelor. Aceste produse sunt supuse controlului calității în laboratoarele Agenției Medicamentului”, a dat asigurări atunci și Vladislav Zara, directorul general al Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale.

La puțin mai bine de o lună de la acel eveniment, materialul video care trebuia să apară la TV, dar și pe site-urile oficiale ale instituțiilor responsabile, pur și simplu lipsește. Linkurile indicate de Ministerul Sănătății în comunicatul oficial nu pot fi accesate. Spotul video mai poate fi urmărit pe canalul de Youtube al CNAM.

Întâmplător sau nu, acest lucru se întâmplă după ce American Chamber din Moldova a solicitat Ministerului Sănătății, Agenției Medicamentului și CNAM să retragă spotul, pentru că ar conține mai multe erori. Într-o scrisoare oficială, organizația solicita autorităților să amintească în spot și despre faptul că medicamentele generice și cele originale ar avea „eficacitate terapeutică diferită”. Organizația, care îi are ca membri pe mai mulți giganți ai farmaceuticii – Sanofi, Novo Nordisk, GlaxoSmithKline, Berlin-Chemie/Menarini, Bayer, Roche sau Takeda Pharmaceutical, au încercat să prezică chiar o dispariție simțitoare a medicamentelor originale pe piața din Republica Moldova.

Noi am cerut o reacție a autorităților la această scrisoare. Și am primit-o. Toate cele trei instituții au răspuns atunci ferm că Amcham greșește și că spotul nu va dispărea din spațiul public.

„Orice stat are politica sa clară în domeniul farmaceutic. Accesibilitatea populației la medicamente esențiale, calitative, inofensive, precum și utilizarea lor rațională sunt obiectivele de bază ale acesteia. Apreciem interesul manifestat față de spoturile campaniei și vă asigurăm că acestea au fost realizate cu precădere în scopul informării cetățenilor despre dreptul de a alege preparatul convenabil, cu aceeași substanță activă”, se menționa în răspunsul semnat de Ruxanda Glavan, Dumitrii Parfentiev și Vladislav Zara.

Acum am solicitat din nou explicații despre eliminarea spotului video,  însă deocamdată nu am primit un răspuns. Nu este clar până acum câți bani au fost cheltuiți pentru acest produs. Ținem să precizăm că Amcham a avut un cuvânt de greu de spus și în 2013 când a fost completată lista medicamentelor compensate. Atunci însă organizația s-a declarat mulțumită de decizia autorităților. Precizăm că această campanie trebuia să continuie până la 31 martie, anul viitor.

 În atașament puteți consulta scrisoarea CNAM, Ministerului Sănătății și Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, remisă Amcham.

 

 Articole relaționate:

Brand sau ieftin: Prețul la medicamente, motiv de nemulțumire la nivel înalt 

Cere medicamente mai ieftine de la farmacie. E dreptul tău! 

 

Ataşamente

Scrisoare catre AmCham.pdf