Autor: Irina Papuc

Deși suntem în a doua jumătate a lunii ianuarie, spitalele care depind în totalitate de banii CNAM încă nu au încheiat contracte pentru acest an de gestiune. Directorii spun că așteaptă să fie publicată în Monitorul Oficial o hotărâre de Guvern care prevede servicii medicale mai scumpe. Până atunci, fie Ministerul Sănătății, fie CNAM tărăgănează intenționat semnarea contractelor. În același timp, ar exista neclarități în privința criteriilor în baza cărora instituțiile medicale ar urma să fie contractate. Așa sau altfel, unele instituții activează la limită, cu soldurile rămase la sfârșit de an și urmează să fie contractate, inexplicabil, la nivelul anului trecut.

Servicii medicale mai scumpe

O hotărâre de Guvern care prevede scumpirea serviciilor medicale, de la 5 ori până la câteva sute de ori, a fost aprobată la începutul lunii decembrie. Aceasta însă n-a fost publicată în Monitorul Oficial, astfel că procedura de contractare, care trebuia să înceapă încă în decembrie, nu poate fi realizată în baza tarifelor noi.

Hotărârea de Guvern, votată în Executiv, prevede majorări la prețurile existente în Catalogul unic al tarifelor, care au fost modificate ultima oară acum șase ani. Astfel, unele proceduri devin mai scumpe, în timp ce sunt aprobate și unele noi.

Spitalele vor simți schimbările din scumpirea zilei/pat. În afară de faptul că o zi de internare va costa mai mult, în preț nu vor mai fi incluse alimentația și medicamentele. Astfel, dacă  o zi în serviciul terapeutic costa 144 de lei, acum va costa 209 lei, în serviciul cardiologic o zi de internare va costa 345 de lei și nu 218, cum era până acum. În serviciul chirurgical patul pentru o zi de internare va costa 345 de lei. În serviciul cardiochirurgical - 446 de lei, în loc de 299. De asemenea, o zi de reanimare va costa aproape 1000 de lei și nu 533, cum era până acum.

Intervențiile devin și ele mai scumpe, în funcție de specificul lor. De exemplu, o intervenție chirurgicală în caz de anevrism al arterelor periferice va costa 4.600 de lei în loc de 1.900. Îndepărtarea chirurgicală a amigdalelor va costa 1.007 lei în loc de 82 de lei. Intervențiile de îndepărtare a sânului afectat de tumori maligne vor costa aproximativ 2.000 de lei în loc de 500 de lei.

Totodată, au fost incluse tarife pentru o serie de investigații de înaltă performanță, care vor costa de la câteva mii de lei, până la câteva zeci de mii de lei.

CNA a realizat o expertiză a acestui document, încă pe când se afla în fază de proiect și a constatat că mai multe servicii medicale se scumpesc cu peste 400 de procente. Autorul expertizei a menționat că are rezerve în privința corectitudinii acestor tarife.

Bătălia din culise

Mai mulți directori de spitale au confirmat faptul că nu au încheiat contracte cu CNAM pentru acest an de gestiune, ceea ce înseamnă că se află la limită. Recent, aceștia au primit contractele pentru licitația organizată centralizat pentru procurarea medicamentelor, iar aceasta înseamnă că ar trebui să facă și plățile. Mihai Moldovanu, șeful Direcției Municipale de Sănătate a declarat că spitalele municipale vor începe contractarea de luni, însă, la nivelul anului trecut și nu altfel.

„S-a tărăgănat contractarea pentru că am fost în așteptarea noilor tarife. Hotărârea de Guvern trebuia să fie publicată în Monitorul Oficial, în plus știu că nu erau stabilite criteriile de contractare pentru 2017. De luni însă am fost anunțați că vom fi contractați la nivelul anului trecut, iar apoi se vor face acorduri adiționale”, a declarat Moldovanu.

Am solicitat de la CNAM să ne spună care sunt motivele pentru care contractarea nu a început, deși autoritățile s-au lăudat cu performanța de a fi întrat în noul cu o nouă Lege a fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală. Directorul CNAM, Dmitrii Parfentiev, nu ne-a răspuns însă.

De asemenea, CNAM nu a răspuns nici la întrebările noastre legate de divergențele care există între CNAM și Ministerul Sănătății. Într-un proiect de hotărâre de Guvern, care însă nu este făcut public, CNAM a propus eliminarea Ministerului Sănătății de la procedura de stabilire a criteriilor de contractare, dar și de la procedura propriu-zisă. CNAM a lăsat să se înțeleagă că tergiversările de semnare a contractelor ar fi cauzate de Ministerul Sănătății și a argumentat că este capabilă să realizeze aceste sarcini în mod echidistant și de una singură.

Criteriile de contractare pentru 2017

Pe 30 decembrie Ministerul Sănătății și CNAM au semnat un ordin comun unde sunt indicate criteriile de contractare pentru acest an. Acestea sunt separate pentru asistența medicală urgentă prespitalicească, pentru asistența medicală primară, pentru serviciul spitalicesc, pentru asistența specializată de ambulatoriu, pentru serviciile de înaltă performanță și pentru îngrijirile comunitare și la domiciliu. Ordinul poate fi consultat aici. La subiectul criteriilor vom reveni ulterior.

 

  Articole relaționate:

Cu o mână dă și cu două ia. Ministerul Sănătății va obliga spitalele să plătească milioane de lei pentru softul împins în cele 15 instituții 

Spotul despre medicamentele ieftine: CNAM reacționează, Ministerul Sănătății trișează

Conflicte pe ascuns? CNAM vrea ca Ministerul Sănătății să nu se mai amestece în procedura de contractare a spitalelor