Autor: Silvia Rotaru

Deși suntem în era comunicării digitale,unde avem acces la informații de orice fel și pentru oricine, mai trăim cu prejudecăți legate de sex, masturbare, abstinență sexuală, cunoașterea de sine, protejarea de boli sexual-transmisibile, teme încă tabu în familiile din societatea noastră. Abuzul sexual asupra adolescentelor, sarcina până la majorat, infecțiile sexuale sunt motive care confirmă că adulții nu vorbesc despre sex cu adolescenții și copiii sau o fac într-un mod artificial și stângace.

Pentru a ajuta tinerii să obțină cât mai multe informații despre educația sexuală, Fondul ONU pentru Populație în parteneriat cu Ambasada Olandei în Republica Moldova au dat startul unui proiect pilot privind dreptul tinerilor la sănătatea sexuală și reproductivă. Educația sexuală nu înseamnă doar discuții despre sex, ci care sunt drepturile lor privind dreptul de a planifica o familie sau dreptul de a lua decizii de sine stătător.

Educația sexuală are drept scop dezvoltarea și consolidarea capacității tinerilor de a face alegeri conștiente, corecte, sănătoase și în condiții de manifestare a respectului pentru relații, sexualitate și sănătatea emoțională și fizică, explică specialiștii.

Excelența sa, ambasadoarea Regatului Țărilor de Jos în România, Stella Ronner- Grubacic afirmă că astăzi este necesar să trecem peste frica și jena de a vorbi despre tot ce înseamnă sex, cum să ne protejăm, când este bine să începem viața sexuală și când să ne căsătorim.

„Împreună cu Fondul ONU pentru Populație punem accentul pe informarea întregii comunități asupra aspectelor sănătății sexuale și reproductive. Educația sexuală este parte important să informăm societatea în general despre tot ce înseamnă o planificare mai bună a familiei, când este momentul potrivit să concepi un copil sau să te căsătorești. Deci, este foarte important ca tinerii de astăzi să conștientizeze că au dreptul să decidă”, menționează Stella Ronner-Grubacic.

Rita Columbia, reprezentanta UNFPA în Moldova, spune că este regretabil faptul că astăzi, când avem acces la atâtea surse de informare, 23 din o mie de adolescente nasc la vârsta de 15 ani. „O fetiță de 15 ani trebuie să știe că să naști la vârsta ei este un risc foarte mare. De aceea, fetele trebuie să fie informate despre tot ce înseamnă viață sexuală, dreptul de a decide când să înceapă viața sexuală, când să întemeieze o familie, când să fie mamă. La 15 ani fetele trebuie să învețe cum să-și croiască un drum în viață”, spune Rita Columbia.

Prin acest proiect, care se va desfășura în raioanele Cahul, Călăraşi, Orhei, Fălești și Ghidighici(Chișinău), sunt urmărite două obiective esențiale. Primul este conlucrarea reușită între Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, pentru revizuirea curriculumului școlar, astfel ca acesta să corespundă standardelor europene. Scopul final este ca în școli să fie introdus obiectul educația sexuală. Profesorii care vor preda acest obiect, vor urma mai întâi un curs de instruire. Așa cum spun experții, nu orice profesor știe și poate să vorbească cu adolescenții, în special când este vorba despre sex sau situații intime despre care adolescenții simt că vor să vorbească.

Al doilea obiectiv important este informarea corectă și pe înţelesul tuturor, a întregii comunități, despre necesitatea educației sexuale, cunoașterea de către tineri a drepturilor lor și cerinţa de a fi respectate.

Experții în domeniu susțin că în primul rând părinții ar trebui să conștientizeze că ei sunt prima verigă, care ar trebui să disemineze informația corectă și la timp despre tot ce înseamnă sexualitate. „De multe ori părinții evită să vorbească despre sex cu copiii lor și asta este o greșeală enormă, căci ei vor căuta să vorbească despre asta cu prietenii, la școală sau vor căuta informații pe internet. De fapt, educația sexuală trebuie să înceapă în familie”, a mai punctat reprezentanta UNFPA în Moldova, Rita Columbia.

Co-fondatoarea reţelei „De la Egal la Egal din Moldova”, Ana Susarenco susţine că primul accent şi cel mai important în educaţia sexuală a tinerilor este comunicarea cu adolescenţii, pregătirea spre o nouă etapă în viaţă, înţelegerea şi ascultarea lor. „O dată ce vom începe să discutăm cu tinerii vom înţelege ce vor ei să afle și care sunt problemele cu care se confruntă. Problemele apar din simplu motiv că tinerii se ruşinează să întrebe, să spună ce gândesc, să se adreseze unui medic. Lipsa comunicării îşi lasă amprenta şi aşa apar sarcinile nedorite, tineri care trăiesc cu infecţii, iar mai apoi divorţurile”, mai spune aceasta.

Pentru implementarea proiectului Ambasada Olandei și Fondul ONU pentru Populație au alocat 250 de mii de euro. Inițiatorii proiectului își doresc ca la finalul acestuia tinerii să conștientizeze că nimeni nu poate dicta nimic pentru ei. Când să facă sex, când să devină părinți, când să întemeieze o familie ține doar ei. Deoarece sexul este și o responsabilitate, este important ca tinerii mai întâi să fie informați despre ceea ce urmează.

Amintim că acum zece ani Ministerul Educației a încercat să introducă în programul școlar cursul „Deprinderi de viaţă” în care erau incluse mai multe teme privind educaţia sexuală. Cursul a fost suspendat din cauza unor nemulțumiri în societate, în special din partea preoților. 

Deși, în Legea cu privire la sănătatea reproducerii, adoptată în 2012, scrie negru pe alb că: „educaţia sexuală obligatorie şi pregătirea pentru viaţa de familie se efectuează în instituţii de învăţământ şi în alte instituţii unde se găsesc adolescenţi sau tineri, inclusiv cu nevoi speciale, după programe special elaborate, care fac parte din curricula obligatorie a instituţiilor de învăţământ, ţinîndu-se seama de vârstă, de sex şi de particularităţile de dezvoltare psihosexuală”, acest deziderat nu este implementat pe deplin nici astăzi.

Educaţia sexuală a fost introdusă în programul educaţional şcolar în Europa de mai bine de jumătate de secol, Elveţia fiind prima ţară care a realizat acest lucru. Accentele educaţiei sexuale s-au schimbat de-a lungul timpului, la început fiind pus pe prevenirea sarcinii nedorite, apoi pe prevenirea HIV/SIDA şi creşterea gradului de conştientizare vizând problema abuzului sexual, ca în final să se axeze pe prevenirea sexismului, homofobiei şi hărţuirii sexuale.

În standardele pentru educaţia sexuală în Europa conceptul de educaţie sexuală holistică este definit ca: „învăţarea despre aspectele cognitive, emoţionale, sociale, interactive şi fizice ale sexualităţii”. Educaţia sexuală începe devreme în copilărie şi progresează prin adolescenţă şi vârsta adultă. Pentru copii şi tineri, aceasta are drept scop oferirea de sprijin şi protecţie dezvoltării sexuale. Treptat, copiii şi tinerii obţin informaţii, abilităţi şi valori pozitive care îi ajută să înţeleagă şi să se bucure de sexualitatea lor, să aibă relaţii sigure şi satisfăcătoare şi să-şi asume responsabilitatea pentru sănătatea sexuală şi bunăstarea proprie, dar şi a altor persoane.

Potrivit datelor statistice în Republica Moldova sunt 380 de mii de adolescenți cu vârsta cuprinsă între 10-19 ani.

 

█ Articole relaționate:

De ce moldovenii sunt pudici

Ciclul menstrual- un subiect tabu în familiile moldovenilor. Cine și când ar trebui să le vorbească fetelor despre schimbările prin care trec

O țară din Uniunea Europeană limitează accesul la contracepția de urgență