Autor: Irina Papuc

Centrul Național de Sănătate Publică, cel Municipal, Centrul Național de Management în Sănătate și Consiliul Național de Acreditare și Atestare în Sănătate nu vor mai exista în actuala formă juridică. Acestea vor deveni componente ale viitoarei Agenții Naționale de Sănătate Publică. 

Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică preia astfel domeniile de activitate ale Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate, Centrului Naţional de Management în Sănătate, Centrului Naţional de Sănătate Publică; Centrului de sănătate publică din Municipiul Chişinău; Centrului de sănătate publică din Municipiul Bălţi și ale celor peste 30 de Centre raionale din întreaga țară. Totodată, Inspectoratul Farmaceutic din cadrul Agenției Medicamentului va trece tot în cadrul noii structuri.

Agenția a avea un director și patru directori ajuncți, dintre care unul va fi inspector sanitar de stat. Directorul va fi numit de Guvern, pentru o perioadă de 5 ani și ar trebui să aibă studii în epidemiologie. Noua structură va fi formată din patru direcții generale, fiecare având în componența lor direcții mai mici - între două și patru structuri. Acestea ar urma să funcționeze în modul următor:

Direcția generală supravegherea sănătății publice, cercetare și inovare

  • Direcția protecția sănătății publice
  • Secția analiza, evaluarea riscurilor și planificarea controalelor
  • Direcția promovarea sănătății și controlul bolilor netransmisibile
  • Direcția prevenire și controlul bolilor transmisibile
  • Direcția diagnostic de laborator în sănătate publică 
  • Direcția cercetare în igienă, epidemiologie și microbiologie cu laboratoarele științifice

 Direcția generală management  în sănătate

  • Direcția management și integrarea serviciilor de sănătate, analiză și planificare a resurselor umane în sănătate
  • Direcția managementul calității serviciilor de sănătate și transplant
  • Direcția management date în sănătate
  • Direcția evaluare și acreditare

 Direcția generală de suport

  • Direcția financiară
  • Direcția patrimoniu, deservire utilaj medical și achiziții
  • Direcția juridică
  • Direcția audit și integritate
  • Direcția resurse umane
  • Secția tehnologiei informației şi comunicațiilor
  • Secția managementul documentelor
  • Ghișeul unic
  • Serviciul informare și comunicare cu mass-media

 Direcția generală control de stat în sănătate

  • Direcția controlul de stat în domeniul sănătății mediului, ocupaționale și siguranței chimice, sănătății nutriționale, copiilor, tinerilor
  • Direcția controlul de stat în domeniul activității farmaceutice, dispozitivelor medicale și radioprotecției igienei instituțiilor medicale
  • Secția protecția consumatorului

În cadrul Agenției ar urma să mai funcționeze și un centru consultativ, fără personalitate juridică. Finanțarea este prevăzută din bugetul de stat, granturi, dar și „alte surse permise de legislație”. 

Astfel Agenţia va elabora şi promova politica statului în următoarele domenii:

1) supravegherea de stat a sănătăţii publice;

2) controlul de stat în domeniul sănătăţii;

3) monitorizarea şi evaluarea stării de sănătate a populaţiei;

4) organizarea şi desfăşurarea procesului de evaluare şi acreditare a  unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice cu orice tip de proprietate, formă juridică de organizare şi subordonare administrativă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

5) colectarea, generalizarea şi analiza informaţiei statistice privind domeniul sănătăţii publice.

Cât costă, cine pleacă și cine rămâne

Sunt cele mai importate întrebări care la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale nu are răspuns. Nu știm astfel cât ne va costa această reformă, câți oameni vor activa în cadrul Agenției, câți vor fi disponibilizați din funcții și dacă această restructurare va aduce economii de resurse, așa cum s-a anunțat anterior. O analiză financiară lipsește în totalitate.

Proiectul poate fi consultat pe Particip.Gov.MD.