Redactor: Irina Papuc
Ministerul Sănătății din România intenționează să întrebe pacienții, prin intermediul unor chestionare, dacă sunt mulțumiți de serviciile din spitalele publice.
Deși există legi care reglementează drepturile și responsabilitățile pacienților, dar și a doctorilor, în practică mai sunt des întâlnite încălcări ale drepturilor pacienților. Fie că este vorba despre condiționarea actului medical sau de refuzarea acordării asistenței medicale, aceste situații periclitează imaginea sistemului de sănătate, iar rezultatul este că pacienții nu mai cred în medici și nici în tratamentul acordat de aceștia, scrie Digi 24.
La acești factori contribuie „deficiențele de tip legislativ”, se arată în argumentaţia Ministerului Sănătăţii pentru necesitatea introducerii formularului. Mecanismul de feed-back al pacientului va cuprinde următoarele măsuri:
a) înregistrarea opiniilor pacienţilor internați privind calitatea serviciilor oferite în cadrul unității sanitare, prin completarea directă a Chestionarului;
b) înregistrarea sesizărilor electronice referitoare la calitatea servicii oferite și la integritatea personalului unității sanitare în/din cadrul unității sanitare, prin completarea Formularului de sesizare on-line;
c) analiza punctelor de vedere și ale sesizărilor primite de la pacienți, de către Consiliile etice din componența unității sanitare și redactarea concluziilor sub forma de avize etice sau de hotărâri etice de către membrii Consiliilor etice;
d) evaluarea gradului de satisfacție al pacienților referitor la calitatea serviciilor oferite în cadrul unității sanitare prin rapoarte periodice de activitate ale Consiliului etic;
e) evaluarea gradului de respectare a drepturilor și obligațiilor pacienților și ale cadrelor medico-sanitare, în cadrul unității sanitare, prin rapoarte periodice de activitate ale Consiliului etic;
f) evaluarea calității serviciilor medicale și a gradului de respectare a drepturilor și obligațiilor pacienților și ale cadrelor medico-sanitare, din sistemul public de sănătate, prin rapoarte periodice, întocmite la nivel județean și/sau național de către structura de integritate a sistemului de sănătate.
Conform regulamentului, instituțiile publice sunt obligate să pună la dispoziția pacienților chestionarul de evaluare și vor trebui să-l publice pe site-ul instituției, astfel ca pacienții să-l poată completa și online. Chestionarele completate ar urma să fie analizate de consiliile de etică din spitale, acestea urmând să raporteze trimestrial Compartimentului Integritate din cadrul Ministerului Sănătății. Ulterior, în baza acestora urmează să fie evaluat nivelul de satisfacție al pacienților față de serviciile medicale prestate.
█ Articole relaționate: