Autor: Irina Papuc
Compania care s-a ocupat de dezvoltarea sistemului automatizat în asistența medicală primară face presiuni asupra instituțiilor ca acestea să introducă cât mai rapid conturile de utilizator ale lucrătorilor medicali. Acest lucru însă nu intră de departe în obligațiile companiei, întrucât nu este prevăzut în caietul de sarcini.
Într-un raport oficial pregătit la finele lunii decembrie, Ministerul Sănătății anunța că deja peste 10.000 de utilizatori, printre care medici și asistenți medicali, ar fi înregistrați în sistemul informațional „Asistența Medicală Primară”. În realitate însă șefii CMF-urilor s-au plâns pe faptul că sistemul nu rezistă la încărcături mari, ceea ce complică procesul de înregistrare și lucrul și că ar fi mai prost elaborat decât versiunea 2 a softului MEDEX.
Recent, specialiștii IT din mai multe instituții medicale ne-au confirmat că sunt presați de către responsabilii companiei care au implementat sistemul și au petrecut training-urile să introducă în sistem conturile de utilizator ale lucrătorilor medicali. „Cei care ne-au organizat cursurile insistă să finalizăm mai repede cu introducerea datelor. Noi am început înregistrarea, însă am întâmpinat o serie de probleme, de la erori până la căderea sistemului din cauza supraîncărcării”, ne-a spus unul dintre specialiștii IT la un Centru de Sănătate din zona centru, care a solicitat să-i păstrăm anonimatul, motivând că îi este frică de presiunile din partea autorităților și consecințele pe care ar urma să le suporte.
Interesant este faptul că, potrivit caietului de sarcini elaborat de către Ministerul Sănătății, atribuțiile companiei câștigătoare se opresc odată cu prezentarea actului de dare în exploatare a SIA AMP, procesul verbal al testărilor intermediare și protocolul de concordare.
În cazul implementării altor sisteme, precum SIPP (Sistemul Informațional de Programare a Pacienților), la aceste etape de implementare se ocupă deja Centrul Național de Management în Sănătate. De altfel, „coordonarea activităților de elaborare, proiectare, modelare, implementare și gestionare a sistemului informațional medical integrat la nivel național”, este una dintre obligațiile instituției, prevăzută în regulamentul de funcționare.
Responsabilii de la Ministerul Sănătății nu se grăbesc să ofere explicații. Responsabilul de serviciul e-Transformare, Alexandru Roșioru, nu a răspuns la solicitarea noastră, iar Tatiana Zatîc, responsabilă la minister de asistența medicală primară, ne-a trimis să discutăm cu serviciu de presă. „Eu sunt angajat și am anumite obligații. Nu pot vorbi cu presa până nu am învoirea”, a răspuns scurt aceasta, adăugând că procesul de implementare a sistemului se derulează „conform ordinelor ministerului”. Chiar dacă acestea există, niciunul dintre ele nu este făcut public pe site-ul instituției. Nici Octavian Grama, viceministrul Sănătății, responsabil de acest domeniu, nu a răspuns la apelurile noastre.
█ Articole relaționate: