Autor: Irina Papuc

Legea Antitutun este blocată din nou, iar când va ajunge în Legislativ nu se știe. Chiar dacă aceasta a fost aprobată de Guvern deja de mai mult de o lună, ministerele care au opus rezistență aprobării ei, au trimis din nou avize negative pe 20 de pagini în care propun modificarea aproape integrală a legii. Întâmplător sau nu, unele pasaje din avizele Ministerului Finanțelor conțin fraze întregi din avizele expediate anterior de către industria tutunului.

De la data aprobării în ședință de Guvern, pe 17 decembrie, a Legii Antitutun și până astăzi nu s-a schimbat mare lucru. Legea Antitutun nu a ajuns încă să fie supusă dezbaterilor Parlament, așa cum ar fi trebuit să se întâmple, ci a rămas blocată în Cancelaria de Stat, din cauza unor neclarități asupra conținutului documentului.

Potrivit Lilianei Vițu, purtător de cuvânt al prim-ministrului Iurie Leancă, după aprobarea documentului a fost emisă o dispoziție către ministere pentru examinări suplimentare a proiectului și definitivarea acestuia. Altfel spus, ministerele care și-au expus, în cadrul ședinței din ziua aprobării documentului, obiecțiile privind unele prevederi ale legii urmau să expedieze Ministerului Sănătății propunerile pentru efectuarea modificărilor.

Avizele trimise de către unele ministere însă au întrecut cu mult esența discuțiilor din ședința de pe data de 17 decembrie. Astfel, Ministerul Finanțelor a expediat un aviz pe 20 de pagini în care argumentează de ce proiectul de lege nu poate fi acceptat în forma lui actuală și de ce trebuie revizuit integral. Întâmplător sau nu, unele pasaje din acest aviz, pe care l-am examinat cu atenție, sunt absolut similare cu cele formulate și trimise de către industria tutunului, tot în forma unui aviz, Ministerului Sănătății. Iată și un exemplu:

Extras din Scrisoarea AmCham (Camera Americană de Comerț) Nr. 18 din 29.04.2013 adresată Ministerului Sănătății:

I. „Am dori să menţionăm că prevederile Articolului 5.3. nu poartă caracter obligatoriu. Acest fapt a fost clarificat recent de către Secretarul General al Comisiei Europene, Catherine Day, drept răspuns la o scrisoare din partea Alianţei pentru Transparenţa Lobby-ului şi Reguli Etice (ALTER-EU) (găsiţi anexată o copie a acestui răspuns – ANEXA 2). În răspunsul său, Secretarul General a declarat: ”În primul rând, este important de menţionat că Ghidurile OMS de implementare a Articolului 5.3. al CCCT nu poartă caracter obligatoriu. Părţile sunt încurajate să le urmeze pe cât de posibil, în conformitate cu legislaţia naţională. Ghidurile respective nu conţin cerinţe specifice obligatorii de ţinere a adunărilor sau cu privire la caracterul public al acestor adunări”.”

 Extras din Avizul Ministerul Finanțelor din 23.01.2014

II. „Prevederile art. 5.3. nu poartă caracter obligatoriu. Acest fapt a fost clarificat recent de către Secretarul General al Comisiei Europene, Catherine Day, drept răspuns la o scrisoare din partea Alianţei pentru Transparenţa Lobby-ului şi Reguli Etice (ALTER-EU). În răspunsul său, Secretarul General a declarat: ”În primul rând, este important de menţionat că Ghidurile OMS de implementare a Articolului 5.3. al Convenției cadru nu poartă caracter obligatoriu. Părţile sunt încurajate să le urmeze pe cât de posibil, în conformitate cu legislaţia naţională. Ghidurile respective nu conţin cerinţe specifice obligatorii de ţinere a adunărilor sau cu privire la caracterul public al acestor adunări”.”

 

Iată și al doilea exemplu:

Extras din Scrisoarea AmCham (Camera Americană de Comerț) Nr. 18 din 29.04.2013 adresată Ministerului Sănătății:

I. "Astfel, legislația Republicii Moldova prin Legea cu privire la tutun și la produsele din tutun (2007) a îndeplinit deja în mare parte toate angajamentele ce țin de ambalaje și de etichetarea produselor din tutun – Art. 11 (3) ”d) Avertismentul general privind dauna fumatului trebuie să acopere cel puțin 30% din aria totală a suprafeței pe care este tipărit și (4) d) Avertismentul adițional privind dauna fumatului trebuie să acopere cel puțin 40% din aria totală a suprafeței pe care este tipărit”. Precum și (8) Pe o parte din suprafaţa laterală a fiecărei unităţi de ambalaj de consum al ţigaretelor va fi tipărită informaţia privind conţinutul de gudron şi nicotină, iar la intrarea în vigoare a  art.10  alin.(1),  şi privind conţinutul de monoxid de carbon, astfel încât să  acopere cel puţin 10% din suprafaţa corespunzătoare”.

Extras din Avizul Ministerul Finanțelor din 23.01.2014

II. "Astfel, legislația Republicii Moldova prin Legea 278 cu privire la tutun și la produsele din tutun din 14.12.2007 a îndeplinit deja în mare parte toate angajamentele ce țin de ambalaje și de etichetarea produselor din tutun. Art. 11 (3) ”d) Avertismentul general privind dauna fumatului trebuie să acopere cel puțin 30% din aria totală a suprafeței pe care este tipărit și (4) d) Avertismentul adițional privind dauna fumatului trebuie să acopere cel puțin 40% din aria totală a suprafeței pe care este tipărit”. Precum și (8) Pe o parte din suprafaţa laterală a fiecărei unităţi de ambalaj de consum al ţigaretelor va fi tipărită informaţia privind conţinutul de gudron şi nicotină, iar la intrarea în vigoare a  art.10  alin.(1),  şi privind conţinutul de monoxid de carbon, astfel încât să  acopere cel puţin 10% din suprafaţa corespunzătoare”.

 Cele două fraze sunt absolut identice și nu se diferențiază nici măcar prin amplasarea virgulelor.

Ghenadie Țurcanu, expert în politici de sănătate care a lucrat la elaborarea proiectului Legii Antitutun afirmă că intenția unor ministere este de a tergiversa maxim posibil votarea acestuia în Parlament. „Nu pot face decât o singură concluzie. Industria tutunului deja face avize în locul ministerelor. Este inadmisibil ce se întâmplă și la ce nivel se poate face lobby”, mai spune Țurcanu.

De cealaltă parte, viceministrul Sănătății, Svetlana Cotelea, afirmă că nu există niciun fel de neclarități în privința proiectului de lege. „Lucrăm la pachetul de documente pe marginea propunerilor făcute atunci. Nu există probleme”, a răspuns scurt Cotelea.

Anatol Arapu, ministrul Finanțelor ne-a răspuns la telefon însă nu și la întrebarea de ce avizele celor două instituții, una de stat, iar una comercială seamănă atât de mult. „Trebuie să mă documentez, nu pot spune din auzite”, a răspuns scurt funcționarul. El a spus doar că a avut discuții cu reprezentatnții industriei tutunului în privința modului cum le afectează noua legea activitatea.

Legea Antitutun a fost aprobată de către Guvern pe data de 17 decembrie. Atunci premierul Iurie Leancă i-a felicitat pe colegii săi pentru identificarea unui consens. Atunci, cel mai pornit împotriva documentului era ministrul Finanțelor. Anatol Arapu. Scurte obiecții au venit și din partea ministrului Economiei, Valeriu Lazăr, care a declarat atunci că „normele privind aplicarea unor reglementări a proiectului de lege să nu fie aprobate doar de Ministerul Sănătății, ci de întregul Guvern. Avizul Ministerului Economiei însă a fost și el mult mai larg, iar lista propunerilor de modificări – mult mai consistentă. Numai avizul expediat de către Ministerul Justiției nu a conținut obiecții. În consecință, proiectul de lege ar putea fi supus din nou procedurii de aprobare în Guvern, dacă se vor face modificări la conținutul documentului.

 

Articole relaționate:

Legea antitutun, între ce avem și ce am putea obține după adoptarea ei

Se tem că vor muri înaintea fumătorilor. Companiile producătoare de tutun scriu plângeri către Guvern și cer să nu fie excluși din procesul de consultări publice la noua Lege anti-tutun

Bătălie încinsă pentru afacerea cu tutunul. Un document ce prevede modificări la mai multe legi a fost respins 

Industria tutunului a pierdut o luptă. Guvernul a aprobat astăzi proiectul de lege privind controlul tutunului