Autor: Irina Papuc

Directorii de spitale încearcă să identifice piste de decolare și aterizare a elicopterului sanitar pentru serviciul de urgență, care a fost reutilat recent și care ar urma să efectueze primele zboruri din luna mai. În unele raioane stadioanele de fotbal din oraș vor înlocui fâșia de teren pentru transportul aerian.

După o săptămână de la lansarea oficială a elicopterului care va transporta bolnavi în cazuri de urgență extreme, directorii de spitale sunt în căutarea terenurilor pe care elicopterul cu pricina va putea ateriza și decola. Pentru unii directori, sarcina este mai ușoară.

„Am identificat un teren de 250 de metri pătrați care se află la 30 de metri de porțile spitalului. Este asfaltat, iar în apropiere nu sunt obstacole care ar împiedica decolarea. Urmează ca terenul să fie transmis la balanța noastră la următoarea ședință a Consiliului Raional”, ne-a comunicat Sergiu Sochircă, directorul spitalului din raion.

În Ocnița un astfel de teren a fost identificat la 300 de metri de spital. „Locul e drept, asfaltat, nu există fire electrice. De acolo vom transporta bolnavul cu o mașină care există la balanța instituției”, afirmă Feodor Iurcu, managerul spitalului. El recunoaște că mașina este veche, de peste 22 de ani. Iurcu mai spune că bolnavii în stare gravă vor fi transportați în spital prin intrarea principală, adică pe acolo pe unde intră toți bolnavii.

La Ialoveni singurul teren disponibil pentru decolarea și aterizarea elicopterului de urgență este stadionul din localitate. Aici, managerul de spital spune că de o pistă nu va fi nevoie, deoarece distanța până la Chișinău este prea mică pentru a implica un aparat de zbor.

În raioanele Rezina și Râșcani, care se află la o distanță considerabilă de Chișinău, stadioanele sunt, din nou, singura soluție.

█  Vom avea elicoptere care vor transporta bolnavii în stare gravă de la un spital la altul. Aparatele de zbor aparțin unei companii de stat, care a încercat timp de trei ani să le vândă 

„Au venit angajații de la Aviația Civilă și au mers cu specialiștii din spital să identifice terenul potrivit. Singurul loc care satisface cerințele este stadionul care se află la aproape 2 kilometri de spital”, spune Maria Florea. Totuși, managerul afirmă că n-a primit documentul cu cerințele tehnice de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, de aceea nu știe ce cerințe suplimentare trebuie să asigure. Transportarea bolnavilor ar urma să fie asigurată, la fel, prin intrarea principală a spitalului, managerul motivând că nu este nevoie de restructurarea blocului.

Elicopterul serviciului de urgență va decola și ateriza și la Rîșcani pe stadionul de fotbal din oraș. „Specialiștii în aviație care ne-au vizitat au spus că le convine acest loc. Urmează să stabilim cu Inspectoratul de Poliție în ce mod va fi restricționată circulația în apropierea stadionului, atunci când vor fi cazuri de urgență”, spune managerul spitalului, Gheorghe Roșu. De la stadion, care se află la 300 de metri de spital, bolnavul va fi transportat cu o mașină a instituției. Intrarea are rampă de acces, iar de aici bolnavul va fi transportat cu brancarda, fie până la etajul 1, unde se află secția de reanimare, sau 4 – în secție de internare.

Am încercat să aflăm de la Ministerul Transporturilor care sunt cerințele tehnice pe care trebuie să le transmită directorilor de spitale pentru amenajarea pistelor, însă nu ni s-a răspuns la apeluri. Ministrul, Vasile Botnari, a invocat că este în deplasare.

„Misterul” MI 2

Pentru a afla mai multe detalii despre elicopterul reutilat pentru servicii de urgență am adresat mai multe întrebări directorului Moldaeroservice, Alexei Rogov. Acesta a evitat să ne spună câte ore de zbor are aparatul și nici cât timp a stat la sol. „Elicopterul a fost utilizat până acum în servicii de căutări și salvare. El aproape că nu a stat la sol, dar nici n-a zburat foarte multe ore. Va fi funcțional încă aproximativ șapte ani”, ne-a spus Rogov. El afirmă că elicopterul are o vârstă de 17 ani și că el nu a apărut pe lista aparatelor de zbor în 2011.

Cele afirmate de Rogov pot fi combătute de fotografiile și actele existente pe internet. Într-un document în care apar toate aparatele de zbor ale Aviației Civile din Republica Moldova poate fi regăsit și elicopterul MI 2, cu seria ER 20121. Actele pe care le-am examinat arată că aparatul a fost produs în anul 1973, pe data de 20 iulie, iar în aprilie 1994 a fost înregistrat în Republica Moldova. În alte poze, MI 20121 apare în vânzare, iar la caracteristici este indicat anume anul 1973.

Rogov ne-a asigurat însă că acest elicopter nu a fost propus spre vânzare niciodată, pe motiv că este unul foarte bun. „MI 2 sunt folosite în serviciul aerian de urgență în fostele state sovietice – Ucraina, Rusia, Ungaria”.

Elicopterul MI 2 care aparține companiei Moldaeroservice a fost reutilat cu 300 de mii de lei, pentru a transporta bolnavi în stare gravă. Potrivit lui Rogov aparatul are o viteză de 160 de kilometri pe oră și consumă 300 de litri de combustibil pe oră. Acesta ar putea efectua primul zbor din luna mai.

 

  Articole relaționate:

Ambulanțe noi pentru Serviciul de Urgență

Cât de urgentă este Salvarea. De cât timp are nevoie o echipă de Urgenţă să ajungă și să ajute un bolnav. În unele raioane timpul mediu trece de o oră 

Serviciul Salvării, asaltat de apeluri mai puțin urgente. „În multe raioane, după ora 15:00, oamenii sunt îndemnați să apeleze direct la 903” 

Serviciul de Urgență din Moldova va avea două aeroambulanțe pentru transportarea pacienților în stare gravă. Deocamdată însă elicopterele nu sunt dotate corespunzător și nici banii nu au fost alocați