Autor: Sorina Bujarov

Deși legea interzice publicitatea la țigări, copiii din Moldova totuși continuă să fie expuși la astfel de mesaje. Cel puțin asta reiese din studiul „Publicitatea și promovarea țigărilor la punctele de comercializare”, realizat de Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate, în cadrul proiectului Moldova fără fum de tutun. Cercetarea scoate în evidență aspectele ce atrag atenția copiilor, adolescenților, dar și tinerilor moldoveni, atunci când văd pachete de țigări și dacă acestea sunt sau nu atractive pentru ei.

Cel mai des acest lucru se întâmplă în magazine și în centrele comerciale, acolo unde țigările și alte produse din tutun sunt afișate în vitrinele de la case. Aceasta este o reclamă ascunsă, precizează specialiștii, iar copiii deseori asociază țigările cu bomboane, chipsuri, gume de mestecat, produse care se vând alături de țigări.

„Chiar dacă declarativ promovarea țigărilor la punctele de comercializare vizează doar adulții și anume fumătorii, strategiile utilizate sunt atractive și pentru copii, iar în unele situații acestea sunt direcționate anume spre copii și adolescenți.  În spaţiile comerciale, toţi consumatorii, indiferent de vârstă sau de faptul că sunt sau nu fumători, sunt expuşi influenţei sloganelor şi imaginilor care stimulează fumatul. Astfel, mai mulți factori contribuie la captarea atenției copiilor – modul de  poziționare și aranjare a țigărilor în chioșcuri și magazine, formele pachetelor; denumirea mărcilor, imaginile, etc. Amplasarea țigărilor în imediata apropiere cu bomboanele și gumele de mestecat generează percepții eronate în rândul copiilor”, se precizează în cercetare.

 Declarații controversate făcute de managerul Tutun CTC: „Să fumăm țigările noastre, măcar prin asta să demonstrăm patriotism”

Acest fapt reiese și din afirmațiile micuților participanți la studiu – „bomboanele sunt ca ţigările, dăunează dacă mănânci multe”, a afirmat un copil de 8 ani, în cadrul unui focus grup.

Deși copiii afirmă că știu despre faptul că țigările sunt periculoase, studiul despre publicitatea produselor din tutun în viziunea acestora scoate în evidență faptul că pachetele de țigări, în forma actuală, le trezesc senzații plăcute. Astfel, țigările devin atractive chiar și pentru cei mai mici.

„Parcă este din aur”, a spus un băiețel de 10 ani. Un alt copil de 7 ani a afirmat că țigările care i-au fost prezentate „au miros frumos, au acolo desen cu căpșune și îmi vine să le mănânc”. Și mai grav este faptul că toți copiii intervievați, cu excepția unuia, merg la magazin și fac cumpărături fără să fie însoțiți de vreun adult, ceea ce le dă posibilitate să-și cumpere țigări.

De acest fapt sunt îngrijorați și părinții participanți la studiu. Aceștia au mărturisit că sunt îngrijoraţi de modul de comercializare a țigărilor, de faptul că punctele de vânzare sunt foarte răspândite, iar legislația în acest domeniu nu este respectată, având în vedere ieftinirea ţigărilor. În aceste condiții, țigările devin tot mai accesibile pentru copii.

„Sunt fumător, dar ceea ce se întâmplă pe piață nu îmi place. Țigările sunt ieftine și nu costă nimic să procure și copiii”, a afirmat un părinte, în cadrul studiului. „Acest pachet de țigări costă 10 lei, ceea ce e foarte puțin. Copiii de obicei au acești bani prin buzunare”, a afirmat un alt părinte.

 Ce i-ar convinge cu adevărat pe fumători să renunțe la țigări 

Studiul „Publicitatea și promovarea țigărilor la punctele de comercializare” este unul calitativ și a fost realizat în martie 2015.

Amintim că noua Lege privind controlul tutunului a fost adoptată de Parlament în lectură finală, pe 29 mai curent. Documentul prevede restricții și amenzi dure pentru publicitatea la țigări. Deși au trecut 20 de zile de la adoptare, legea nu a intrat în vigoare, deoarece nu fost semnată încă de Direcția Juridică a Parlamentului, nici de președintele Legislativului și respectiv nu a fost promulgată de șeful statului.

 

  Articole relaționate:

Consecințele fumatului secundar: Femeile gravide prezintă un risc sporit de avort spontan și chiar decesul fătului

FOTOREPORTAJ: Încep să fumeze din curiozitate sau de plictiseală. Elevii liceelor din capitală povestesc depre experiența de fumător și despre ce i-ar ajuta să renunțe la acest viciu