Autor: Sorina Bujarov

După mai mulți ani de așteptări, în sfârșit Ministerul Sănătății a reușit să elaboreze un proiect al Codului Sănătății, un document extins care compilează practic toate legile existente în domeniu. În el se regăsește Legea Ocrotirii Sănătății, cea a drepturilor și obligațiilor pacienților, Legea privind exercitarea profesiunii de medic, și chiar unele legi anulate de Curtea Constituțională. De altfel, documentul are 240 de pagini și conține peste 600 de articole.

Despre necesitatea elaborării unui Cod al Sănătății se vorbește încă din vara lui 2013. Responsabilii de atunci ai Ministerului aveau obligația să-l întocmească până la sfârșitul anului. Evenimentele politice din țară au dat însă planurile peste cap și documentul a rămas doar inițiativă.

La începutul anului 2014, Ministerul Sănătății promitea din nou că va elabora un Cod al Sănătății. Și de această dată a fost lăsat baltă, chiar după primele ședințe. După venirea lui Mircea Buga în calitate de ministru, componența vechiului grup de lucru a fost modificată, astfel, munca la Codul Sănătății a pornită de la zero.

 Ministerul Sănătății revine la cel mai important document din sistemul ocrotirii sănătății, după ce a fost „îngropat” de fosta conducere 

Nu a durat prea mult și Buga a fost numit ministru la alt minister, iar de document s-a apucat noul ministru Ruxanda Glavan. Și ea a schimbat componența grupului de lucru, iar la sfârșitul lunii decembrie documentul deja era prezentat spre dezbateri publice. Partea proastă e că conducerea ministerului a publicat documentul pentru dezbateri publice la doar câteva luni de consultări, termen calificat de specialiști ca fiind prea mic pentru a elabora un Cod al Sănătății cu adevărat bun. Intenționat sau nu, documentul conține pe lângă legile în vigoare din domeniul  Sănătății, și documente nevalide. De exemplu, în Codul Sănătății a fost inclusă și Legea privind Colegiul Medicilor și Farmaciștilor, declarată nulă de Curtea Constituțională în luna mai 2015.

„La prima citire rapidă și pe diagonală, apar câteva lucruri ieșite din comun. Aici mă refer la Colegiul Medicilor și Farmaciștilor. Proiectul propus spre discuție publică prevede instituirea și funcționarea acestui colegiu în Moldova. Voi aminti că această lege, propusă de Vladimir Hotineanu, a fost considerată nulă de Curtea Constituțională, însă proiectul propus de Ministerul Sănătății re-aduce acest colegiu prin ușa din spate. Înțeleg că a reînceput lobby-ul din partea unor părți interesate într-un context politic nou”, crede Viorel Soltan, director la Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate.

Mai mult, specialiștii spun că unele legi în Sănătate trebuiau perfecționate înainte să se regăsească într-un document complex precum este Codul Sănătății, etapă care pare să fi fost omisă.  

„Acest proiect de Cod al Sănătății este plin de reminiscențe sovietice care, în acest context sunt chiar fortificate. Spre exemplu, la rubrica “asistența medicală pentru bolnavii de tuberculoză”, acest document, contrar recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății prevede tratamentul exclusiv în staționare și preventorii. Mai mult, acest document prevede “tratamentul” coercitiv, pe când normele internaționale stipulează foarte clar că nu poți obliga o persoană să primească medicamente, dacă aceasta refuză”, mai afirmă Viorel Soltan.  

 Toate legile din sănătate, înglobate în una. Până la iarnă s-ar putea să avem un Cod al Sănătății 

În consecință, ne conducem și acum de documente învechite care conțin prevederi contradictorii. Legea Ocrotirii Sănătății, de exemplu, a fost elaborată acum 20 de ani, iar Legea privind drepturile și responsabilitățile pacientului are deja zece ani.

Pe lângă neclaritățile admise, Ministerul Sănătății oferă și timp limitat pentru dezbateri publice a documentului care ar urma să înglobeze toate legile care reglementează domeniul sănătății din Moldova. Termenul de consultări publice este 28 decembrie 2015 – 20 ianuarie 2016. Prea puțin, spun unii specialiști, pentru un document atât de complex, mai ales că potrivit Legii privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale „proiectul de act normativ, însoţit de o notă informativă, prezentat spre avizare este examinat în termen de 10 zile. Dacă proiectul este voluminos ori complex sau dacă se cere studierea unor materiale suplimentare, termenul este de până la o lună în cazul în care conducătorii autorităţilor şi instituţiilor interesate nu au stabilit altfel. În termenele stabilite nu se includ zilele nelucrătoare. Curgerea termenului începe din ziua intrării şi înregistrării proiectului la autoritatea sau instituţia care avizează”.

Vom preciza că proiectul Codului Sănătății este destul de voluminos. Documentul are peste 240 de pagini și nici măcar nu este însoțit de o notă informativă, așa cum prevede legislația. 

 

█ Articole relaționate:

Vor să facă în câteva zile, ceea ce n-au reușit în câțiva ani. Ministerul Sănătății vrea să elaboreze în șase zile un Plan de Acțiuni pentru Strategia Resurselor Umane în domeniu 

Ministerul Sănătății încalcă legea

O nouă lege, aceleași gropi. Ministerul Sănătății creează a doua oară un document plin de greșeli și cu norme confuze