Autor: Sorina Bujarov

Publicat pentru dezbateri publice pentru a treia oară, în perioada aceluiași ministru. Vorbim despre proiectul Regulametului privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medicale din țară. De această dată documentul conține modificări majore, una dintre care se referă la excluderea obligativității ca cei care vor să devină manageri să aibă studii superioare medicale. O altă modificare majoră se referă la Centrele de Sănătate Publică. Proiectul Regulamentului prevede că pentru aceste instituții, de asemenea, ar urma să fie organizate concursuri de ocupare a funcției de medic șef.

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor publice din domeniul ocrotirii sănătăţii a fost propus pentru prima dată pentru dezbateri publice încă în luna noiembrie anul trecut. În februarie 2016 documentul a fost publicat din nou pentru dezbateri publice. În prima variantă a documentului, Ministerul Sănătății admitea un șir de erori.

De exemplu, candidații care voiau să devină directori de instituții medicale urmau să fie evațuluați de către Colegiul Medicilor. Această entitate nu există din simplu motiv că Legea privind Colegiul Medicilor a fost anulată de către Curtea Constituțională încă în mai 2015. Acum însă Ministerul Sănătății a exclus această entitate din documentul care ar urma să reglementeze procesul de organizare a concursurilor pentru ocuparea funcției de director al instituțiilor medicale din Moldova.

 De ce schimbări are nevoie sistemul spitalicesc din Moldova - directorii spitalelor trebuie numiți în funcție de consiliile de administrație 

De altfel, una dintre principalele prevederi ale proiectului Regulamentul privind numirea în funcţie pe bază de concurs a conducătorilor instituţiilor medicale din țară se referă la excluderea obligativității ca potențialii candidați pentru funcția de director să aibă studii medicale superioare. Astfel, dacă documentul va trece de Guvern, asta înseamnă că directori de instituții medicale vor putea devenit specialiști din diferite domenii. Ei vor trebui să aibă însă în palmares diploma de masterat în managementul sănătăţii publice. Cum argumentează Ministerul Sănătății noile prevederi:

„Aceste prevederi noi vor crea posibilitatea pentru participarea la concurs pentru un spectru de subiecţi cu mult mai larg decît cel din prezent, fapt care va crea o competiţie mai strînsă şi mai eficientă între candidaţi pentru ocuparea unor funcţii de conducători în domeniul ocrotirii sănătăţii, şi, în final, selectarea unor manageri mai competenţi pentru aceste instituţii”, precizează autoritatea în nota informativă a Regulamentului. În ceea ce privește desemnarea directorilor Centrelor de Sănătate Publică prin concurs, lucru care nu a existat până acum, Ministerul Sănătății aduce aceleași argumente.

Evaluarea candidaților se va face, practic, ca și până acum - testarea cunoștințelor teoretice, evaluarea proiectului de management al instituției, interviul, prin care se va analiza capacitatea de a lua decizii și de a evalua impactul acestora, exercitarea controlului decizional, capacitatea managerială privind procesul organizațional și gestionarea calității serviciilor medicale.

 Se caută directori pentru cinci instituţii medicale din Capitală 

De altfel, candidații vor fi evaluați de către o comisie formată din 11 membri, dintre care trei ar urma să fie de la Ministerul Sănătății. Mai exact, din comisie urmează să facă parte ministrul sau un viceministru, un reprezentant al fondatorului instituției, un reprezentant al direcţiei specializate a Ministerului Sănătăţii, un funcţionar public reprezentant al direcției al Ministerului Sănătăţii căreia se subordonează instituția, un reprezentant al Federației Sindicale „Sănătatea”, unul din partea asociației profesionale din domeniu de activitate și un reprezentant al Academiei de Ştiinţe a Moldovei (în cazul în care instituția are subdiviziune de cercetare. Din comisie ar urma să facă parte și președintele/vicepreședintele Consiliului de administrare a instituției, în cazul Centrelor de Sănătate Publică. De asemenea, în comisia care va evalua capacitățile candidaților va face parte și un reprezentant al cadrelor didactice de la Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie “Nicolae Testemiţanu” și doi reprezentanţi ai colectivului instituţiei respective, aleşi la adunarea generală a colectivului instituţiei.

Amintim că regulamentul care prevedea angajarea directorilor de spitale în bază de concurs a fost publicat încă în 2007. Acesta însă conținea o serie de lacune, care în consecință îi ofereau directorului posibilitatea să rămână în funcție pe perioade îndelungate, indiferent de evoluția instituției medicale.

 

█ Articole relaționate:

Pentru unii închisoare, pentru alții iertare. Cei care au datorii pentru că nu și-au cumpărat poliță medicală pentru anii trecuți ar putea fi scutiți de datorii. Guvernul este de acord

Ministrul Sănătății, pus în încurcătură. Responsabilul nu știe câți bani au fost întorși pacienților care s-au tratat cu bani, deși aveau poliță. Cel puțin 7 spitale n-au întors niciun bănuț

Moldovenii cheltuie tot mai mulți bani pentru serviciile medicale neacoperite de poliță, iar instituțiile medicale câștigă tot mai mulți bani din serviciile contra cost