Autor: Irina Papuc

Alte trei companii private care prestează servicii medicale au fost contractate în acest an de către Compania Națională de Asigurări în Medicină, fără ca acestea să dețină certificatul de acreditare. Deși compania, care este principalul finanțator al sistemului sănătății și care gestionează bani publici, își încalcă propriile acte departamentale, nu reacționează în niciun fel la solicitările presei de a-și explica acțiunile. Directorii nu răspund la telefon, fie îl închid, iar Executivul, în gestiunea căruia se află Compania Națională de Asigurări în Medicină, se pare nu este interesat să vadă cum sunt cheltuiți banii publici.

În afară de AlfaMed Consult, compania condusă de rudele funcționarului de la Ministerul Sănătății, Alexandru Roșioru, alte trei companii private au activat, folosind bani publici. Și asta pentru că CNAM a decis să le accepte contractarea, chiar dacă acestea nu aveau încă certificatul de acreditare, iar una urma să le obțină.

Prima este SC Mediclas SRL. La fel ca și AlfaMed Consult, aceasta își are sediul în orașul Ungheni, a fost înregistrată oficial în 2007 și și-a luat licența pentru „acordarea asistenţei medicale consultativ-curative în domeniul medicinii interne şi asistenţei medico-sociale de îngrijire la domiciliu”. Licența acesteia a expirat în mai, fiind contractată pe o perioadă de cinci luni fără acreditare.

 CNAM trece cu vederea propriile acte emise. Firma condusă de rudele funcționarilor de la Ministerul Sănătății trebuia să prezinte dovada acreditării 

Recent a obținut prima acreditare

A doua companie este SRL Melismed & Meliscosmetica, licențiată în acordarea asistenţei medicale consultativ-curative în domeniul medicinii de familie, medicinii interne, dar deține și o licență pentru activitate farmaceutică, inclusiv cu folosirea preparatelor narcotice și psihotrope. Firma își are sediul în localitatea Grimăncăuți, Briceni, iar conform datelor Ministerului Sănătății urma să obțină certificatul de acreditare în luna decembrie. Într-o listă a Ministerului Sănătății aceasta apare ca fiind acreditată pe 31 octombrie, activând astfel zece luni fără acreditare. Potrivit lui Teodor Bîlici, șeful secției logistică din cadrul Consilului Național de Evaluare și Acreditare în Sănătate, compania a obținut acum prima acreditare.

A treia companie contractată de către CNAM fără certificatul de acreditare este Cardiomed SRL. Aceasta deține, la fel, două licențe pentru importul dispozitivelor medicale și pentru servicii de chirurgie intervențională și cardiovasculară. Aceasta urma să treacă procedura de acreditare pe parcursul acestei luni. Compania a obținut licența pe 10 octombrie, anul trecut, iar administrator al firmei la Camera Înregistrării de Stat este Ion Popovici.

Răspunsuri evazive și încurcate

Într-un răspuns oficial al CNAM remis anterior Platformei E-Sănătate.MD, compania se justifică, făcând trimitere la Legea privind evaluarea și acreditarea în sănătate, care spune că o firmă privată nou-creată „poate solicita evaluarea și acreditarea în cel mult un an de la începutul activității”. Totodată, în răspunsul acestora CNAM adaugă că „ în dosarul de contractare al instituţiei se indică termenul limită când urmează să prezinte certificatul de acreditare, iar în caz contrar contractul se reziliază”. 

 Legea nu-i lege pentru CNAM. Compania ascunde modul cum gestionează banii 

Amintim că CNAM a emis pe 15 septembrie 2008 un ordin prin care publica lista completă a actelor care trebuie să facă parte din dosarul depus pentru contractarea instituțiilor medicale. Certificatul de acreditare este obligatoriu, iar angajații Direcției juridice din cadrul CNAM ne-au confirmat că ordinul este în vigoare. Nici acest răspuns emis de CNAM nu este complet, întrucât face trimitere la o normă care vizează doar instituțiile nou-create, deși una dintre firme este înregistrată în 2010, iar la sfârșitul anului 2014 obține prima acreditare. Totodată, nu am primit răspuns referitor la termenul impus companiilor în contract de a obține certificatul de acreditare.

Între timp, am solicitat opinia șefului Consiliului de administrație al CNAM, Roman Cazan. Acesta a închis telefonul imediat ce a auzit subiectul. „Mă scuzați, sunt foarte ocupat”, acestea fiind și ultimele cuvinte ale acelui care ar fi trebuit să dea explicații în privința modului cum sunt gestionați banii publici.

Nicio reacție nu am obținut nici de la Executiv, deși am transmis un mesaj, la sfârșitul săptămânii trecute, purtătorului de cuvânt al premierului, Liliana Vițu. 

 Dormiți liniștiți crezând că n-aveți datorii la stat? Verificați dacă ați achitat polița medicală. „Firma am lichidat-o, în schimb pentru poliță trebuia să achit 16.000 de lei”

„Este abuz”

Între timp, foști și actuali deputați vorbesc acum deschis despre faptul că CNAM și-a permis să facă abuzuri și că subiectul este lăsat în umbră, întrucât prea puțini se interesează de felul cum sunt gestionați banii. „De vreme ce există stabilite anumite criterii, trebuie să se țină cont de ele. Este o greșeală și chiar un abuz. Instituțiile medicale trebuie să corespunsă standardelor de calitate. Până la urmă, instituțiile private activează pentru profit. Dacă voi mai intra în Parlament, voi aborda problema și vom cere ca subiectul să fie discutat aprofundat”, ne-a spus Petru Știrbate, care până acum a făcut parte din Comisia parlamentară sănătate, protecție socială și familie. El susține că nu știa despre faptul că unele instituții private obțin finanțare din bani publici fără să dețină pachetul necesar de acte.

„Banii din sistemul sănătății se dau pe criterii și culori politice, iar asta nu trebuie să se întâmple”, este de părere și deputatul Valentina Stratan. 

Juriștii sunt de părere că legislația din domeniul sănătății este cea mai prost organizată din toate domeniile din Republica Moldova. Această „dezordine juridică” este provocată de factori financiari, dar și politici. „Am avut ocazia să examinez legislația din domeniul sănătății și pot spune că este cel mai prost elaborată dintre toate domeniile. Normele prevăzute în Hotărârile de Guvern, legile și actele departamentele vin în contradicție, prevăd cu totul altceva. Este un adevărat haos, lipsesc conceptele de natură operațională. M-am mirat să văd ce prevedea contractul-tip al CNAM cu instituțiile medico-sanitare. Avem ce-avem, nu ne putem aștepta la o spargere de calitate în sănătate. Dacă calitatea regularizării este slabă, atunci avem și servicii slabe. Asta e de zeci de ani și nimic nu se va schimba, dacă cineva nu se va apuca să schimbe legile”, a afirmat în final juristul Iurie Cuza, un bun cunoscător al legislației naționale în domeniul sănătății.

 

 Articole relaționate:

ANCHETĂ// Statul, trecut la mâna privaților și medici „marionete” – cum activează AlfaMed Consult la Ungheni. Consiliul Raional susține că n-a știut nimic

O companie condusă de rudele unor funcționari de la Ministerul Sănătății încalcă legea. Totuși, aceasta primește bani de la CNAM 

Cum „migrează” banii de la stat la privat. Clinica condusă de rudele lui Alexandru Roșioru a obținut un contract în valoare de milioane de lei din bani publici