Autor: Irina Papuc

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale încă nu și-a completat echipa cu numărul necesari de secretari de stat. După un concurs eșuat pentru secretarii în domeniul Sănătății Publice, a urmat o nouă rundă de adunat CV-uri. În cele din urmă, proba CV-urilor au trecut-o patru candidați.

Cei patru sunt Iurie Pînzaru, actualul director al Centrului Național de Sănătate Publică. Pînzaru și-a depus candidatura și data trecută, însă nu a fost ales. Rugat să comenteze modul de organizare a concursului, atunci acesta a refuzat, menționând doar că nu a înțeles criteriile după care s-a condus comisia de concurs în alegerea celui mai bun candidat.

Alături de Iurie Pînzaru, pentru funcția de secretar în domeniul Sănătății Publice se va bate și Luminița Suveică, acum fiind șefă a Centrului Municipal de Sănătate Publică. În ultimii ani, Suveică a activat la Direcția Municipală de Sănătate, apoi la Centru, revenind în funcție după ce recent și-a dat demisia. Ea a lipsit exact o lună, iar apoi a argumentat că s-a întors, știind că a rezolvat mai multe probleme personale. Atunci, medicul șef sanitar de stat, Aliona Serbulenco, confirmase că nu i-a semnat ordinul de angajare, așa cum prevede legea.

În listă se regăsește și Svetlana Cebotari, de mai bine de zece ani manager la Centrul Național de Transfuzie a Sângelui.

„Am văzut că la prima etapă nu a trecut nimeni și m-am gândit că experiența mea ar putea fi utilă și că trebuie să încerc. Activitatea noastră de la Centru are o legătură foarte strânsă cu domeniul sănătății publice. Am trecut prin reforme importante în acești ani și cred că pot să împărtășesc această experiență și la alt nivel”, ne-a spus Svetlana Cebotari. Este conștientă că schimbarea mediului ar fi radical, iar acest lucru i-ar prii, spune ea.

La concurs s-a înscris deja a treia oară și Andrei Cazacu, fost angajat la Ministerul Sănătății. Acesta și-a încercat norocul și la funcția de secretar general în cadrul ministerului, dar și la ultimul concurs pentru secretarii din Sănătate Publică care s-a soldat cu niciun rezultat.

Lipsa de transparență și insuficiența criteriilor clare de selectare a celui mai bun candidat a creat discuții aprinse printre specialiștii din domeniul Sănătății, după ce un candidat la concurs s-a arătat indignat de modul în care a decurs primul concurs de la începutul lunii noiembrie. Evident, comisia l-a anunțat că a picat testul.

„Comisia de concurs pentru funcţiile publice de conducere de nivel superior a stabilit în urma unui interviu, care n-a durat nici cinci minute, că eu n-am fost capabil să obțin nici minimul de puncte. Am obținut numai 7,33 puncte din nu știu câte posibile, necesare pentru ocuparea funcției de secretar de stat în domeniul sănătății publice al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale. Prin urmare am picat concursul. Repet, nu am cedat în concurență cu un oponent mai puternic, dar pur și simplu am demonstrat incompetență profesională”, scria la începutul lunii noiembrie pe Facebook Mihail Pâslă, fost director al CNSP și acum consultant internațional.

„În iunie 2015 Guvernul a primit o scrisoare de mulțumire din partea Secretarului General al OMS, doamna Margaret Chan, pentru aportul adus de subsemnatul la elaborarea și promovarea unui document ONU de talie mondială – Cadrul de la Sendai pentru reducerea riscului dezastrelor pentru perioada 2015-2030. Prin urmare, pot să-mi permit să afirm că înțeleg câte ceva în procesul de elaborare a documentelor de politici, care reprezintă unul din domeniile cheie ale activității unui secretar de stat. Mai mult de jumătate din activitatea mea profesională de 37 ani am ocupat funcții de conducere. Adică și în domeniul managementului nu sunt un începător. Mai sunt și doctor în științe medicale și conferențiar cercetător, dar aceasta mai puțin contează. Și iată că în pofida performanțelor expuse, rog să nu fie tratate ca laudă, dar ca constatare, am picat testul”, a mai scris Mihail Pâslă.

Pentru Sănătate INFO, Mihail Pâslă, a menționat că întrebările adresate nu au permis candidaților să-și demonstreze capacitățile, iar cum s-a atribuit punctajul pentru răspunsuri este greu de înțeles, având în vedere că s-au adresat întrebări generaliste, iar o probă în scris nu a existat.

„Dacă ar fi fost desemnat un câștigător nu aș fi ridicat problema. Eu nu am cedat în fața domnului Iurie Pînzaru sau în fața doamnei Doina Rotundu, a ieșit că noi suntem trei incompetenți. Și apoi e interesant – câte puncte poți acumula la întrebarea ‹‹numiți trei calități personale care vă vor ajuta să faceți față situației›› sau ‹‹ cu ce vă motivați dorința de obține funcția de secretar de stat››”. Și interviul a durat maxim cinci minute”, a precizat Pâslă.

Deși solicitat de Organizația Mondială a Sănătății să facă consultanță în alte state pentru experiența sa, la nivel național nu a reușit nici măcar să acumuleze minimul necesar de puncte, iar asta l-a făcut să creadă că totuși autoritățile noastre caută altceva, decât persoane competente.

„În lipsa unor criterii, punctajul a fost pus până la sutimi. De pildă, eu am obținut 7,33 puncte, limita minimală fiind 7,5. Iar regulamentul prevede că punctajul trebuie să fie de la 1 la 10”, a mai adăugat acesta.

Pentru a înțelege cum s-a organizat concursul și dacă pretențiile candidaților sunt justificate, am solicitat de la Cancelaria de Stat să prezinte toate informațiile de interes legate de acest concurs, mai exact:

1. Componența comisiei care a intervievat candidații

2. În ce a constat proba de interviu? Ce întrebări au fost adresate candidaților? Dacă a fost un chestionar standardizat? Care au fost întrebările adresate

3. Cât a durat un interviu?

4. Prezentarea grilei de punctaj - punctajul pentru fiecare răspuns, punctajul maxim, punctajul minim și cât au acumulat fiecare dintre candidați, în funcție de răspunsurile lor

 Solicitarea a fost expediată pe data de 10 noiembrie, însă până astăzi nu am obținut un răspuns, deși Cancelaria se pregătește deja de concursul repetat care va avea loc în următoarele zile. Marți a fost termenul limită de depunere a dosarelor pentru concursul repetat. De la Guvern ni s-a comunicat că răspunsurile încă „sunt în pregătire” de către responsabilii de la direcția de resurse umane. 

 

 Articole relaționate:

Boris Gîlca a fost numit în funcția de secretar general de stat de către Guvern. Prim-ministrul l-a lăudat. „Mă bucur că ați ieșit învingător”

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale are un nou secretar general de stat. Vine din mediul de afaceri

Nume vechi și nume noi. Cine sunt cei 7 pretendenți pentru funcția de secretar general de stat al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale

Se caută secretari de stat la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale