Autor: Irina Papuc

Proiectul de hotărâre ce prevede modul de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Sănătate Publică a fost afișat într-o zi de vineri, pe 10 noiembrie, apoi eliminat de pe platforma care asigură transparența în procesul decizional. Când a reapărut – pe data de 16 noiembrie – a fost plasat pentru consultări „în regim de urgență”, astfel că peste doar patru zile, adică pe 20 noiembrie a și expirat termenul de consultare și formulare a propunerilor. Totuși, proiectul nu a fost încă discutat la Guvern. CNA menționează într-un raport al său de expertiză că documentul pregătit de autoritățile de la Sănătate încurajează „abuzul în serviciu, favoritismul și actele de corupție”.

În regulamentul pregătit de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, este indicat că directorul viitoarei Agenții urmează să fie numit de Guvern, pe un termen de 5 ani. Respectiv, acesta nu va trece niciun concurs public. Singura cerință a autorităților față de aceste este să fie „specialist calificat în domeniile igienă, epidemiologie și sănătate publică”, deși ariile de intervenție a viitoarei Agenției sunt pe cât de multe, pe atât de diverse.

Așadar, o persoană cu studii în epidemiologie, igienă și sănătate publică, agreată de Guvern, va ajunge să conducă o instituție extrem de mare, care va include în sine mai multe centre de nivel național, dar și teritorial care au fost instituții distincte până acum și a căror arii de competențe sunt foarte diferite. Ce aptitudini ar trebui să mai dețină viitorul șef? CNA atrage atenția asupra unui singur aspect  - să fie integru și să poată demonstra acest lucru printr-un cazier curat de integritate.

„Curtea Constituțională, prin Hotărârea nr.7 din 16.04.2015 a invocat la punctul181 că: testarea integrității profesionale poate fi aplicată tuturor categoriilor profesionale de agenți publici. Nicio categorie profesională nu este, prin natura sa, exclusă de la testarea integrității profesionale. Deși în regulament se indică precum că directorul trebuie să fie un specialist calificat în domeniile igienă, epidemiologie și sănătate publică, acestea nu reprezintă toate condițiile ce trebuie să le întrunească cumulativ o persoană ce candidează la funcția respectivă, condiții precum ar fi studiile, vechimea în muncă necesară, cazierul de integritate etc”, se menționează în raportul de expertiză al CNA.  

CNA vede o problemă și în faptul că directorii adjuncți și inspectorul sanitar de stat vor fi numiți prin ordin al ministrului, în lipsa unor criterii. „La aplicare Norma va permite directorului Agenției de a propune ministrului numirea persoanelor interesate. Lipsa criteriilor clare de numire în funcție a directorului, directorilor adjuncți și inspectorului sanitar de stat, precum și a perioadei de exercitare a atribuțiilor ultimilor, va crea viduri legislative ce vor permite la aplicare numirea persoanelor interesate în cauză. La aplicarea prevederilor coruptibile ale proiectului pot fi legalizate acte de abuz de serviciu și depășiri ale atribuțiilor de serviciu, precum și încurajate acte de conflict de interese şi/sau favoritism şi acte de corupţie activă/pasivă”, mai constată CNA.

 

 Articole relaționate:

Dispar 4 instituții mari din domeniul Sănătății și se unesc în una singură. A fost publicat conceptul de funcționare a Agenției Naționale de Sănătate Publică

Cancelaria de stat ascunde notele candidaților la funcția de secretar de stat în Sănătate Publică: „Sunt date cu caracter personal”

Agenția Sănătății Publice, o struțo-cămilă cu sarcini diferite care se bat cap în cap