Autor: Irina Papuc

După două săptămâni, Cancelaria de stat a expediat redacției Sănătate INFO răspunsurile referitor la modul cum au fost organizate concursurile pentru ocuparea funcțiilor de secretar de stat în Sănătate Publică în cadrul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale. De fapt, Cancelaria a evitat să răspundă clar la toate întrebările adresate, mai cu seamă privind punctajul acumulat de candidați care, în opinia instituției, constituie date cu caracter personal.

Cancelaria de stat a anunțat un nou concurs pentru funcția de secretar de stat în domeniul Sănătății Publice, după ce cel organizat la începutul lunii a eșuat. Candidații, printre care persoane care au deținut anterior funcții de conducere și care fac expertiză internațională în cadrul Organizației Mondiale a Sănătății, au picat concursul. Adică nici măcar nu au acumulat numărul minim de puncte prevăzut de regulament. Doar un singur candidat s-a revoltat – Mihail Pâslă, fost director al Centrului Național de Sănătate Publică.

„E interesant, câte puncte poți acumula la întrebarea ‹‹numiți trei calități personale care vă vor ajuta să faceți față situației›› sau ‹‹ cu ce vă motivați dorința de obține funcția de secretar de stat››. Interviul a durat maxim cinci minute.  În lipsa unor criterii, punctajul a fost pus până la sutimi. De pildă, eu am obținut 7,33 puncte, limita minimală fiind 7,5. Iar regulamentul prevede că punctajul trebuie să fie de la 1 la 10”, a menționat Mihail Pâslă pentru Sănătate INFO. Restul candidaților n-au avut pretenții. Actualul director CNSP, Iurie Pânzaru, a declarat și el scurt că nu i-au fost clare criteriile de evaluare a candidaților.

Pentru a înțelege cum s-a organizat concursul și dacă pretențiile enunțate sunt justificate, am solicitat pe data de 10 noiembrie de la Cancelaria de Stat să prezinte toate informațiile de interes legate de acest concurs, mai exact:

1. Componența comisiei care a intervievat candidații

2. În ce a constat proba de interviu? Ce întrebări au fost adresate candidaților? Dacă a fost un chestionar standardizat? Care au fost întrebările adresate

3. Cât a durat un interviu?

4. Prezentarea grilei de punctaj - punctajul pentru fiecare răspuns, punctajul maxim, punctajul minim și cât au acumulat fiecare dintre candidați, în funcție de răspunsurile lor

 

Pe data de 24 noiembrie, adică vineri la ora 20.00, Cancelaria a expediat un răspuns care nu corespunde informațiilor solicitare. Astfel, Cancelaria ne anunță că în privința comisiei componența este aproape întotdeauna aceeași, cu excepția unui reprezentant al instituției pentru care se organizează concursul. Așadar, din Comisie au făcut parte:

Iurie Ciocan, director al Centrului de Implementare a Reformelor
Andrei Groza, doctor în istorie, conferențiar universitar, Academia de Administrare Publică
Alic Bîrcă,  doctor în economie, conferențiar universitar, Academia de Studii Economice a Moldovei
Valentina Bodrug-Lungu, președinte al Asociației Obștești „Gender-Centru”
Lilian Chișca, șef al Direcției control venituri și proprietăți, Autoritatea  Națională de Integritate

Cine a fost reprezentantul din partea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale nu ni s-a comunicat.

Ce întrebări li s-au adresat candidaților

„Interviul a constat din sesiunea de întrebări şi răspunsuri. Conform pct.32-35 din Regulamentul cu privire la ocuparea funcţiei publice prin concurs, aprobat prin Hotărâre de Guvern, durata interviului şi lista întrebărilor de bază se stabilesc de comisia de concurs. La stabilirea întrebărilor de bază se ţine cont de specificul funcţiei publice pentru care se organizează concursul. Întrebările de bază servesc pentru obţinerea informaţiei cu privire la calităţile profesionale şi personale aferente funcţiei, factorii care motivează şi demotivează candidatul, comportamentul în diferite situaţii, inclusiv în situaţii de criză. De asemenea, se adresează întrebări specifice funcţiei.  În cadrul interviului fiecărui candidat îi sunt adresate unele şi aceleaşi  întrebări de bază”, ne informează Cancelaria. Care sunt acele „întrebări de bază” Cancelaria a considerat de cuviință să nu răspundă.

Nota obținută la interviu este decisivă

Pentru secretarii de stat nu s-a organizat nicio probă în scris. Prima etapă a fost cea a CV-urilor. Cei care au trecut-o, au fost chemați la interviuri. Cancelaria ne anunță că „după totalizarea rezultatelor concursului, fiecărui candidat i se aduce la cunoştinţă nota finală”. Totuși, „informaţia cu privire la punctajul acumulat de fiecare dintre candidaţi constituie date cu caracter personal şi este restricţionată de prevederile Legii nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal”, se mai precizează în răspuns. Evident, Cancelaria nu a indicat niciun articol din lege care ar reglementa această categorie de date. Juriștii consideră că astfel Cancelaria aplică o practică periculoasă prin ascunderea unor date de interes public sub paravanul datelor cu caracter personal care nu au, în esență, nicio legătură cu punctajul acumulat de candidați. 

„Nu exista temei legal pentru refuz”

„Legea privind accesul la informație, la articolul 8, prevede clar că informaţia cu caracter personal face parte din categoria informaţiei oficiale cu accesibilitate limitată şi constă din date referitoare la o persoană fizică, a căror dezvăluire ar constitui o violare a vieţii private, intime şi familiale. Despre ce violare a vieții private, intime sau familiale vorbim atunci când o instituție mass-media solicită cu scop de informare punctajul acumulat de o persoană sau alta care pretinde la o funcție publică? Se creează o practică periculoasă de a limita informațiile referitoare la toate concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice, deși în statele cu democrație avansată se întâmplă exact invers. Cancelaria de Stat nu avea niciun temei legal de a refuza să facă publică această informație”, explică Vladislav Gribincea, președintele Centrului de Resurse Juridice din Moldova (CRJM).

Menționăm că aceeași procedură a fost aplicată și pentru restul secretarilor de stat aleși. Pentru concursul repetat s-au înscris și au trecut de etapa CV-urilor Luminița Suveică, Iurie Pînzaru, Svetlana Cebotaru și Andrei Cazacu. 

 

 Articole relaționate:

Boris Gîlca a fost numit în funcția de secretar general de stat de către Guvern. Prim-ministrul l-a lăudat. „Mă bucur că ați ieșit învingător”

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale are un nou secretar general de stat. Vine din mediul de afaceri

Nume vechi și nume noi. Cine sunt cei 7 pretendenți pentru funcția de secretar general de stat al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale

Se caută secretari de stat la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale

EDITORIAL// Secretarii cu secrete. La ce bun facem reforme noi cu oameni vechi?